Wanita Pertama Malaysia Pembayang Kehancuran

Wanita Pertama Malaysia Pembayang Kehancuran

Isu isteri pemimpin sesebuah negara samada negara maju atau negara mudur sangat mempengaruhi kesetiaan dan pandangan rakyat umum sesebuah negara itu. Sejarah tamadun manusia sudah mencatat bukan satu dua cerita tetapi sudah beribu. Malah jika Al Quran itu dijadikan bahan rujukan utama oleh kerajaan seperti Malaysia contohnya, tentu sekali cerita mengenai isteri pemimpin ada tercatat di dalamnya. Dan tentu ajaib sekali bukan sahaja contoh yang baik termaktub atau terakam dalam Al Quran malah tokoh isteri-isteri yang jahat dan curang juga ada. Tujuannya semata-mata untuk memberi pengajaran dari Maha Pencipta.. Sayugia cerita wanita pertama atau isteri-isteri pemimpin utama sebenarnya bukan sahaja untuk dijadikan panduan tetapi juga adalah sebagai lambang halatuju sesebuah kerajaan samada kearah kehancuran atau keharmonian.

Tidak banyak isu mengenai perangai wanita pertama yang tidak disenangi rakyat ketika era YM Tunku Abd Rahman, Tun Abd Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir. Isu kurang senang mula timbul di zaman Paklah tetapi tidak begitu menyentap hati kerana beliau kembali ke rahmatullah. Rakyat pula terasa sedikit pelik apabila Pak Lah beristeri baru yang dikira jauh sekali dengan kesesuaiannya sebagai seorang yang faham serta dari keturunan beragama. Lebih janggal apabila Pak Lah mendakwa akan berjuang dan memperkasa hal-hal agama. Sehubungan itu beliau dianggap retorik sahaja kerana keluarganya sendiri terperangkap dalam isu rasuah dan salah menggunakan kuasa. Akhirnya beliau dinasihati berundur sebelum dipaksa atau dipecat. Orang yang gigih berusaha menjatuhkannya dengan pelbagai kelemahan diri yang dibongkar ialah mantan Perdana Menteri sendiri yang telah berterus terang mengaku kesilapannya melantik Pak Lah menggantikannya.

Kini memang ada desas-desus Dato’ Najib pula dinasihati agar berundur jika ingin menyelamatkan kuasa UMNO yang sedang memerintah sebelum terbungkus dan ditolak rakyat sepenuhnya. Najib bukan sahaja dilihat lemah tetapi sudah dituduh sebagai penjenayah yang tenang. Najib yang terkenal dengan muka manis yang jujur serta berbibir merah yang menarik kini dijadikan liabiliti oleh orang UMNO sendiri. Ini adalah gara-gara Najib terlalu tolerate dengan taulan dan teman dalam BN dan sekaligus dianggap tidak mampu mengawal isterinya yang semakin hari kelihatan semakin buas merompak hak rakyat. Soal Najib sendiri dari keluarga yang kaya raya sedikit pun tidak dihebahkan atau dipedulikan oleh musuhnya yang terdiri dalam kelompok UMNO juga.

Semasa perhimpunan isteri-isteri pemimpin negara atau wanita pertama pada tahun 2010, wanita pertama Malaysia yang kontrovesi ini dituduh telah melakukan terlalu banyak pembaziran dengan menggunakan wang rakyat mahupun wang sendiri untuk kepentingan peribadi. Beliau dituduh suka bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk samada kemewahan diri atau negara kepada tetamu dan orang-orang penting kerajaan dalam dan luar negara. Beliau dituduh telah memakai subang berlian yang baru dibelinya bernilai RM10 juta. Perkara ini dikatakan telah dibongkar oleh SB yang telah mula bosan dengan karenah keluarga PM baru.

Isu kegemaran beliau suka berbelanja besar di gedung-gedung mewah di luar negara juga sering terbongkar. Tetapi apalah dihairankan sangat kerana datuk kepada Najib adalah seorang jutawan hasil saham perniagaan judi di Genting yang terkenal di seluruh dunia dan kini diwarisi oleh Najib. Tetapi rakyat tetap tidak senang hati dan mula menunjukkan kemarahan apabila Najib meluluskan ratusan jutaan ringgit dalam belanjawan negara kepada jabatan yang tidak pernah wujud yang dituduh diterajui oleh wanita pertama iaitu isteri beliau sendiri. Ironinya, mereka yang menentang belanjawan tersebut diketuai oleh pemimpin UMNO sendiri yang tidak berpuas hati.

Ketika ini, isu wanita pertama membeli cincin bernilai RM24 juta pula diuar-uarkan. Proses pembelian dan urusan penghantaran dan kemasukan cicin tersebut dituduh dengan menggunakan saluran rasmi bagi barangan peribadi dan ini terang-terangan telah berlaku penyelewengan setidak-tidaknya kerana mengelak dari kena cukai. Isu ini walaupun kerajaan sedaya upaya menutupnya tetapi rakyat telah maklum kebuasan citarasa wanita pertama adalah lambang kehancuran negara. Rakyat mengerti meskipun itu adalah hak peribadi tetapi keadaan melampau batas itu adalah negative dan terlalu janggal serta tidak dapat diterima rakyat. Mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir pula telah mula berasa tidak puas hati terhadap kepimpinan Najib. Beliau sengaja menjadi penaung kumpulan ekstrim Melayu yang diketuai oleh Dato’ Ibrahim Ali yang terkenal dengan perilaku negatifnya dalam berpolitik sehingga terkenal dengan ikon pemimpin katak.

Bagi umat Islam, kedudukan wanita adalah sangat tinggi dan tempatnya adalah sesuai sebagai lambang maruah sesebuah kerajaan atau negara. Wanita adalah pendokong kepada lelaki dan jika suaminya ialah seorang pemimpin, beliau adalah tokoh yang bertanggongjawab menjaga maruah dan kehormatan suami dan keluarganya dalam segala hal. Jika beliau sendiri adalah seorang pemimpin rakyat atau seorang menteri, tentunya kesetiaan beliau adalah kepada ketua iaitu seorang lelaki yang berkuasa. Kerakusan dirinya terhadap pangkat, harta dan kuasa atau campurtangannya dalam pemerintahan suami akan mengundang kehancuran yang berpunca dari pelbagai fitnah. Akhirnya kuasa kerajaan akan menjadi lemah dan terkubur. Begitulah rakaman rentetan sejarah kebudayaan dunia. Bagi Islam, wanita itu mestilah beriman dan beramal sebagai wanita muslimah mengikut panduan syarak.

Bersumberkan perilaku dan perihal wanita di negara ini samada terhadap pemimpin dan wanita pertama atau wanita pada keseluruhannya terutama wanita-wanita UMNO yang berkuasa tetapi tidak mengamal dan membudayakan cara hidup wanita muslimah, maka gambaran yang mereka bawa adalah kearah kehancuran tamadun Melayu Islam itu sendiri. Mungkin ramai wanita Melayu atau wanita Islam di Negara ini tidak bersetuju tetapi itulah hakikat halatuju budaya yang mereka bawa kerana wawasan mereka terpesong daripada petujuk agama. Tanpa sedar wanita yang berkuasa atau wanita yang tidak muslimah pada hari ini adalah agen suratan takdir mempercepat tanda-tanda hari akan berlaku kiamat.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere