Bagi Orang Yang Mengenal Tuhan
Hari ini 8 April 2011, genap seminggu sahabat seguru, sahabat baik, sahabat sepegurauan keintelektualan, geng gost buster dan juga hard core hobi memancing Tun Sheikh meninggal dunia pergi untuk selama-lamanya. Al-fathiha kepada Hj Abu yang dikasihi. Tun Sheikh yakin sudah menjadi rezeki dan kurnia Tuhan kepada beliau, walau sering diperlekeh oleh bekas-bekas bos dan sahabat seangkatannya yang telah bersara tetapi bagi Tun Sheikh beliau adalah seorang genius dan pemikir yang amat unik terutamanya mengenai keadaan sekeliling dan juga hal-hal profesional di tempat kerjanya. Malangnya beliau hidup dalam budaya Melayu yang berpenyakit PHD maka buah fikiran dan ideanya sering dinafikan kerana boleh mengancam kewibawaan ketua mahupun sahabat-sahabat yang menjadi favorit kepada bos besarnya.
Tepat jam 4.50 pagi Jumaat 1 April 2011, Tun Sheikh menerima panggilan telefon daripada Pakku Raja yang dalam keadaan sungguh sebak menyampaikan berita kematian mengejut Hj Abu. Tun Sheikh amat faham bagaimana Hj Abu atau Hj Abon sekeluarga sangat dikasihi oleh Pakku Raja seperti anak kandung sendiri. Kami sering bersama pada malam-malam hari ketika orang sedang sedap lena, bersembang dengan tuan-tuan guru yang dikenali dengan kemursyidan dan kebarkatan ilmunya. Kami juga sering bersama sebagai satu team gost buster dan Hj Abon merupaka seorang yang berkebolehan mengupas ayat-ayat yang tersirat khususnya berkaitan tauhid uluhiyah. Kefahamannya mengenai tawakal dan takdir Tuhan boleh dikatakan menyampai kepada keihklasan beliau menerima dan membuat segala sesuatu ke arah kebaikan semata-mata kerana Allah dan dengan keikhlasan tanpa mengharap upah kecuali terserah kepada Allah yang menentukan.
Sebenarnya ini adalah hasil tekanan yang beliau terima sejak muda di pejabat. Orang memang tidak mengenali beliau dengan dekat yang berketurunan ulamak dan pembesar Muar. Sampai beliau menghembuskan nafas terakhir, Tun Sheikh percaya bahawa ramai sahabat taulannya tidak mengetahui bahawa beliau bersaudara beberapa pupu dengan Perdana Menteri kerana Tun Rahah adalah ibu saudara pupunya. Namun tidak pernah beliau mengambil kesempatan meskipun beliau menghadapi pelbagai tanggapan negatif dan tertekan di tempat kerja.
Tuhan Maha Berkuasa, hanya kerana penstrukturan semula organisasi pejabatnya yang mengutamakan kekanan dalam perkhidmatan, beliau terus melompat menjadi pengarah daripada pegawai biasa. Semenjak itu, beliau terus cemerlang. Bagi Tun Sheikh, beliau ialah mahaguru falsafah beruk Melayu kerana berjaya mengimplimentasikan falsafah itu sehingga jabatannya bertambah gemilang kerana kefahaman anak-anak buahnya terhadap falsafah itu.
Ketika menerima khabar kematiannya, Tun Sheikh secara spontan tersebut alhamdulillah daripada inalillah kerana jiwa Tun Sheikh amat terasa bahawa ini adalah anugerah Allah yang sangat besar kepada beliau. Tun Sheikh yakin ini juga sebagai bukti keampunan Allah kepadanya yang dikenali negatif kerana mainan gosip orang yang hasad dan penerimaan Allah terhadap sumbangan bakti dan kebaikannya walaupun diperlekeh sahabat handai yang buta hati. Sebaik-baik anda, sanggupkah anda mengajak sahabat yang tidak pernah solat ikut anda bersolat sama.? Dan apabila sahabat itu menolak adakah anda mendoakan kebaikan baginya? Itu adalah salah satu keunikan Hj Abon yang Tun Sheikh tahu. Satu lagi, walau sejauh mana kita berfikir, memberi pandangan dan buah fikiran, beliau akan kembali dan merujuk kebesaran Tuhan.
Pada hari kematiannya ini, Tun Sheikh juga mengingati sendaan dan gurauan kami ketika Aprilpool. Rupa-rupanya aprilpool ini menjadi hari kematiannya dan sebenarnya pada hari aprilpool juga kami insaf dan amat terkesan di sanubari. Peristiwa ini berlaku ketika kami masih muda, Tun Sheikh belum pun 30 dan beliau berusia sekitar 34 tahun. Kami mendengar berita kematian seorang kenalan disamping merekacipta berita anak dara tua di pejabat bertemu jodoh di hari aprillpool. Kami telah bergelak macam hendak pecah perut tetapi apabila ditegur oleh Pakku Raja bahawa gurauan kami sudah amat melampau, barulah kami terhenti. Mangsa berita ialah Pakku Raja sendiri. Beliau naik angin dan suruh kami bertaubat kerana jodoh pertemuan dan kematian dan hukum hakam agama tidak boleh dibuat gurauan. Sejak itu kami berubah dan Haji Abon sangat serius memperbetulkan landasan mindanya. Kami tidak lagi mencari alasan dan ponteng solat ketika memancing tidak kira dalam bot di tengah laut mahupun di atas lumpur di pulau terpencil.
Tun Sheikh hanya berenggang sedikit daripadanya semenjak beliau menjadi pengarah di jabatannya dan Tun Sheikh tidak lagi mengikut rombongan memancing dengannya setelah pertama kali terhidap penyakit mabuk laut di laut Mersing. Sehingga sebelum meninggal dunia Hj Abon masih memancing di laut dan di kolam tetapi sejak Tun Sheikh terkena mabuk laut dan merosakkan program memancing dengannya di Pulau Tioman itu, Tun Sheikh pun menggantung joran.
Ketika menziahi mayatnya di rumah, hati Tun Sheikh berasa terlalu sebak bukan kerana pemergiannya atau kehilangannya, tetapi kerana terasa cemburu kepadanya yang mendapat kebahagiaan. Biarlah berbeda dengan apa orang lain kata tetapi bagi Tun Sheikh, mayat beliau kelihatan tersenyum gembira, rohnya berpisah pada hari Jumaat dan inilah sebenarnya pernah sama-sama kami mengaminkan doa ketika menziarahi seorang tuan guru tariqah yang menutup tazkirah perbincangan dengan memohon roh kami diambil pada hari Juamaat kerana terlepas seksa kubur dan terdaftar sebagai ahli surga yang dijanjikan.
Berbahagialah Hj Abon, doa beliau telah terkabul tetapi bagi sahabat yang masih buta, masih saja menggosip yang bukan-bukan termasuk kematiannya mengejut disebabkan keserakahan nafsunya memakan durian sehingga diserang penyakit jantung, mementingkan piviratsi keluarga dengan memandu sendiri padahal pemandu rasmi disediakan. Terjentik juga sakit hati di Tun Sheikh apabila sudah ada pula desas-desus bahawa isteri yang ditinggalkannya tidak akan sanggup meneruskan pekerjaan dan akan melepaskan jawatannya sebagai timbalan ketua pengarah.
Bagi Tun Sheikh, Tuhan telah memilih Hj Abon dengan penuh keredhaan kerana tauhid yang mantap yang diperjuangkannya di setiap kali perbicaraan. Meskipun Hj Abon dikenali sebagai orang dan sahabat yang biasa tetapi bagi Tun Sheikh beliau adalah pengamal Tariqah Al Khodiriah (Sheikh Kadir Al Jalani). Biarlah orang kata beliau tin kosong dan ada yang mengatakan cakap tidak serupa bikin tetapi amat jelas kata-kata dan perbicaraannya adalah dakwah menagongkan Allah. Satu peringatan daripada Hj Abon ialah "Semua ini adalah pakej penghidupan kita dan Allah meminjamkan untuk sementara sahaja. Akhirat jua yang kekal."
Al Fatiha untuk Haji Abon @ Hj Abu bin Hj Abdul Rahman
Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Pengaruh Reforamasi Di Abad Millenium Dari Asia
Gerakan reformasi di Mesir yang sedang berlaku ketika ini seolah-olah tercetus daripada pengaruh reformasi dari dunia timur iaitu dari Cina, Thailand, Indonesia dan Malaysia. Reformasi Indonesia yang berlaku hasil gerakan para pelajar atau mahasiswa pengajian tinggi yang sekian lama dikongkong boleh dianggap suatu yang sangat berjaya kerana kurang mengorbankan nyawa dan berupaya mengubah corak pemikiran politik daripada pro tentera kepada rakyat.Di Cina, peristiwa Tienemen yang mengorbankan ratusan mahasiswa berjaya membuka mata dan fikiran kerajaan supaya melonggarkan polisi, pendidikan, perdagangan dan teknologi kepada dunia luar. Di Thailand pula, isu rasuah dan salah menggunakan kuasa dan kerakusan Taksin dibongkar oleh kumpulan pelajar sehingga berlaku demonstrasi mengusir dan memaksa Taksin meletak jawatan dan menyelamatkan diri.
Di Malaysia, reformasi berlaku kerana kerakusan Dr Mahathir yang hampir cenderung menjadi diktaktor modern digerakkan oleh penyokong DS Anuar Ibrahim. Penglibatan mahasiswa bukanlah sebagai perancang dan pengerak utama dan ini adalah satu daripada sebab mengapa reformasi Malaysia tidak berjaya menggulingkan rejim Mahathir. Sebab lain kerajaan Malaysia terselamat dari terbubar secara paksaan ialah kerana Malaysia tidak bersandar kepada politik ketenteraan sebagaimana negeri Cina, Thailand, Indonesia dll. Kuasa demokrasi masih milik rakyat dan masih kuat di Malaysia. Reformasi berlaku kerana kehangatan dan ketidakpuasan hati terhadap pengaruh Dr Mahathir yang mula mencengkam di pelbagai sudut dan bidang kerana terlalu lama berkuasa.
Reformasi di Malaysia sebenarnya belum berakhir. Reformasi untuk menggulingkan Barisan Nasional sebenarnya hanyalah merupakan suatu harapan dan sasaran. Reformasi sebenar ialah pembaharuan dasar terutamanya dalam menangani isu rasuah dan kebajikan rakyat jelata. Sekiranyanya Barisan Nasional peka dengan kehendak rakyat yang mesti diutamakan dahulu sebelum berbelanja besar dengan projek-projek pembangunan mega dan mengambil kesempatan untuk menggemukkan kantung sendiri, maka hasrat dan pemikiran reformasi boleh dianggap tercapai. Dengan perkataan lain, Barisan Nasional atau sesiapa saja yang memerintah negara tidak perlu kepada pembubaran jika isu kebajikan menyeluruh kepada rakyat dan isu rasuah ditangani dan diutamakan.
Pengajaran terhadap reformasi di Cina, Thailand, Indonesia dan kini telah menular di Mesir nampaknya tidak banyak diambil iktibar dan diteladani Malaysia. Sikap angkuh dan bebas menggunakan perbendaharaan negara yang dianggap kaya dan mewah masih berleluasa. Kebajikan rakyat belum dijadikan isu utama kecuali retorik biasa yang mengelabui mata ramai. Rasuah di kalangan pembesar, kroni dan orang penting negara kelihatan masih dilindungi dari pertuduhan. Negara ini sebenarnya bernasib baik kerana kuasa tentera tidak dijadikan berpengaruh atau tidak digunakan oleh orang politik kecuali kuasa polis yang dianggap masih terhad. Sekiranya kuasa tentera atau polis yang bersenjata ini digunakan dengan begitu meluas melindungi kegiatan ahli-ahli politik yang sedang berkuasa maka pasti pola tindakan dan pengaruh reformasi seperti negara-negera tersebut juga hebat berlaku di Malaysia.
Jadi, jika kerajaan BN berhasrat untuk terus memerintah dan berkuasa, sayugia hendaklah mengambil pengajaran dari negara-negara yang telah dan sedang berlakunya reformasi. BN harus segera kembali dan mengamalkan nilai-nilai murni dan menampilkan kepimpinan yang telus dan bersih dari pemikiran yang korup atau mementingkan diri. Minda pemimpin untuk menjadi tokoh glamour, berada dan mewah selaku pemimpin rakyat hendaklah ditukar kepada berjiwa bersama rakyat dan untuk membantu rakyat. Sikap dan pemikiran mendiskriminasi seperti amalan tidak memberi peruntukan pusat kepada kerajaan negeri diperintah pembangkang atau kepada wakil-wakil rakyat parti pembangkang hendaklah diubah segera. Ini adalah kerana sebagai pemimpin pusat, khidmat adalah dituntut telus dan untuk semua rakyat meskipun berlainan fahaman dan bangsa keturunan. Pemimpin pusat mestilah berfikir dan melaksanakan perancangan dengan nilai-nilai pusat atau sejagat. Jika tidak begitu, mereka tidak layak menjadi pemimpin.
Dalam peristiwa kekecuhan pemindahan rakyat terutamanya kumpulan pelajar Malaysia di Mesir dalam kedaaan darurat dan kecemasan boleh juga menjadi perhatian dan teladan. Tahniah dan syabas kepada Pak Duta Malaysia di Mesir yang begitu terduga dan tercabar dengan peristiwa reformasi atau pergolakan di Mesir itu. Ini adalah kerana Dr Fakaruddin baru sahaja dilantik menjadi Duta. Beliau adalah bekas pensyarah kanan di Universiti Malaya . Jiwanya yang telah terbiasa dan menyayangi para pelajar atau mahasiswa telah membantu beliau membuat keputusan yang tepat iaitu tidak memilih bulu atau bias kepada para pelajar ketika membantu penghantaran pulang. Beliau telah mengutamakan para pelajar yang mempunyai keluarga dan anak kecil. Sebelum itu ada kumpulan, persatuan, atau pentadbir yang menyaring dan mengutamakan pelajar-pelajar tajaan kerajaan diutamakan tetapi tidak dibenarkan oleh Dr Fakaruddin. Pengipas kerajaan pula segera menangguk diair yang keruh dengan menuduh parti pembangkang mempolitikkan isu pemindahan pelajar. Sebenarnya, apa yang berlaku ialah ahli politik pembangkang mendapat maklumat berlaku kegiatan pilih bulu memilih pelajar pro kerajaan daripada pelajar-pelajar persendirian, netral mahupun pro pembangkang.
Tindakan segara PM menghalang isu ini dipolitikkan adalah begitu berkesan kerana memang tidak wajar sesiapun berlaku bias kepada rakyat sendiri dalam keadaan darurat dan kecemasan lebih-lebih lagi peristiwa ini berlaku di luar negara. Jika BN tidak adil dengan mengutamakan pelajar-pelajar yang dikenalpasti menyokong kerajaan maka dengan sendirinya BN tidak mempunyai nilai pemerintah yang baik dan perlu digulingkan kerana tidak bertanggungjawab kepada rakyat sendiri.
Dalam isu pemindahan para pelajar Malaysia di Mesir, sekali lagi rakyat dapat melihat bagaimana kerenah ahli politik BN. Adalah diharap mereka lebih terbuka dan mengutamakan kebajikan kemanusiaan daripada memikirkan kepentingan diri dengan hasrat menjadi hero kampung menunjuk kehebatan diri tetapi tanpa mereka sedari minda mereka seolah-olah terkongkong dalam tempurung. Dalam keadaan kecemasan dan darurat nilai sejagatlah yang menentukan atau menggambarkan samada seseorang pemimpin atau tokoh itu bijak, terbuka,telus dan luas pemikiran. Jadikanlah peristiwa pergolakan di Mesir ini sebagai teladan mahupun kayu pengukur nilai-nilai murni.
Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Sabtu, 2 Oktober lepas Tun Sheikh dan anak memenuhi undangan Rumah Terbuka Hari Raya dan Pasangan Pengantin anak kepada Haji Azemi (Remy). Majlis ini diadakan di dewan kondominium mereka di Bandar Baru Tun Razak Kuala Lumpur. Oleh kerana majlis persandingan anak gadisnya telah berlansung pada 1 Mei lalu di sebuah hotel mewah di Johor Bahru, kali ini majlis itu dibuat seiring dengan rumah terbuka hari raya yang sudah menjadi budaya kelompok kelas menengah Melayu.
Majlis agak gah kerana berhadapan kolam renang yang besar bersebelahan kafetaria yang agak eksklusif. Tetapi setelah beberapa minit Tun Sheikh menjamu jamuan, Tun Sheikh perasan tiada pelamin yang disediakan dan bila Tun Sheikh bertanya kepada Remi, dalam gurauan dia menjawab bahawa dia sudah PAS dan tidak lagi jadi UMNO yang kuno atau totok. Tun Sheikh buat-buat tidak faham dan minta dia jelaskan selanjutnya. Dia kata isteri barunya bernama Noraini berasal dari Kelantan dari keluarga yang kuat menyokong PAS dan tinggi kefahaman agama. Dia tidak mahu ada acara persandingan yang sering menjadi kemestian dalam budaya Melayu UMNO.
Kemudian Remi pergi melayan tetamu-tetamunya yang lain dan Tun Sheikh meneruskan menikmati pelbagai juadah hidangan sambil meninjau-ninjau persekitaran. Ramai yang datang ke tempat duduk Tun Sheikh dan bersembang-sembang sebentar kemudian pergi meneruskan acara masing-masing. Ramai juga yang Tun Sheikh kenal tetapi tidak secara dekat. Yang pasti Mary, isteri tua atau bekas isteri Remi tidak ada kelibatnya di situ.
Tun Sheikh juga melihat-lihat, kalau-kalau anak-anak buah Remi atau anak-anak kakaknya ada di situ tetapi tidak kelihatan. Kakaknya yang rapat dengan Remi juga tidak kelihatan. Selalunya jika ada majlis atau kenduri yang dibuat oleh Remi, kakaknya itulah yang paling sibuk dan menjadi hos bagi pihak orang perempuan.
Apabila Remi singgah di meja Tun Sheikh, sempat Tun Sheikh bertanyakan di mana kakaknya. Dia memberitahu bahawa kakaknya tidak dapat datang kerana sibuk menimang dua cucu baru lahir dan menjaga anak perempuan dan menantu dalam pantang di Johor. Hati Tun Sheikh berasa aneh walaupun penjelasan itu memang realiti tetapi tertanya-tanya kenapa sorang pun tiada dari kalangan anak kakaknya..... Tun Sheikh terus meninjau-ninjau kot-kot ternampak kerana tidak sempat hendak menanya semuanya kepada Remi yang sangat sibuk.
Beberapa minit kemudian, Remi datang lagi memperkenalkan isteri barunya kepada Tun Sheikh. Manis juga orangnya tetapi bagi mengelak dari memandang kemanisan atau kecantikannya Tun Sheikh terus bertanya di mana pengantin? Ini emak muda pengantin... Remi terus tergelak tetapi seperti dibuat-buat. Dia terus mengatakan kepada Tun Sheikh, pasangan pengantin tidak dapat hadir kerana hal yang tidak dapat dielakkan. Kad jemputan yang Tun Sheikh terima kini kami maklumkan telah bertukar dari Majlis Rumah Terbuka dan Memperkenalkan pasangan pengantin kepada memperkenalkan isteri baru dan kesyukuran kerana sedang hamil 4 bulan.
Semua yang mendengarnya gemuruh tertawa dan tergelak. Tun Sheikh amat faham kegembiraan Remi pada hari itu walaupun sedikit terganggu dengan ketidakhadiran anak perempuan dan dan menantunya kerana itulah tujuan utama majlis itu diadakan. Tun Sheikh tidak lupa mengucapkan tahniah.
Satu lagi hal yang agak aneh Tun Sheikh kesan ialah kelibat anak lelakinya yang seolah-olah menjauhkan diri dari tetamu yang ramai. Dia hanya melayan teman-temannya di suatu sudut di kolam renang. Ramai juga kenalannya tetapi dalam kumpulan 10-16 orang temannya itu hanya ada 2-3 orang perempuan sahaja. Dulu Tun Sheikh pernah dengar bahawa dia tidak berkenyakinan diri untuk berumahtangga dan tidak berminat kepada perempuan. Dia bersikap begitu mungkin kerana pengalaman hidup dan pengaruh persekitaran dan juga tiada keyakinan diri untuk tampil ke hadapan kerana tidak berpelajaran tinggi dan kelihatan tidak selari dengan bapanya, seorang arkitek dan ibu tirinya juga seorang arkitek.
Apa yang menarik dalam majlis Remi ini, ialah kehadiran orang dari pelbagai status sosial dan bangsa. Bagi Tun Sheikh, yang sangat menarik pula ialah ramai juga yang pakai lebai (kupiah, serban, gamis atau jubah dan banyak juga bersongkok). Itu tentunya keluarga isteri mudanya. Walau pun stail lebai tetapi kelihatan mereka adalah berilmu dan berkeyakinan tinggi menelek dari wajah-wajah mereka. Ada seorang daripadanya seperti tampang Tuan Guru Nik Aziz yang berserban kecuali agak muda sekitar berusia 50-an. Apabila Tun Sheikh bertanya kepada kenalan semeja Tun Sheikh iaitu keluarga isteri Azemi atau Remi, dia beritahu bahawa orang itu adalah bapa saudara pupunya seorang doktor pakar lulus Universiti Madinah dan seorang lagi yang berkupiah putih juga pangkat bapa saudara pupunya, seorang jurutera minyak lulusan Universiti Jordan.
Tun Sheikh terfikir secara spontan, inilah yang tidak terfikir oleh orang yang macam Tun Sheikh dan Remi. Kami orang Melayu Johor yang kuat berbangga dengan pendidikan, kebudayaan Melayu UMNO dan Islam sering memandang rendah ilmuan pondok padahal mereka telah lama keluar dari kepompong itu. Mereka sangat hebat kerana mewarisi sains Islam yang lebih tinggi tanpa menunjukkan rasa kebanggaan melampau. Tidak seperti Melayu UMNO yang sekular dan bertambah buruk jika fanatik dan taksub atau di Johor lebih dikenali sebagai UMNO totok.
Setelah selesai menjamu selera dan beramah mesra dan berada di majlis itu selama sejam setengah, Tun Sheikh minta diri untuk beredar. Di pintu dewan sambil bersalaman dengan Remi, dia mengucapkan terima kasih kerana Tun Sheikh sudi datang sambil berkata bahawa dia bukan UMNO totok lagi. Dulu dia kuno tetapi kini dia sudah lulus dan PAS. Sambil gelak-gelak dia juga ucapkan terima kasih kerana dulu Tun Sheikh pernah nasihatkan dia carikan jodoh anaknya atau dirinya sendiri dengan yang faham agama. Dia gembira kerana dia kiini merasa kenikmatannya.
Dalam perjalanan pulang, Tun Sheikh menelifon kakak Remi bertanyakan kenapa dia tidak datang sama-sama meraikan majlis adiknya Remi...Kakak Remi memaklumkan, dia tidak datang kerana tidak sanggup melihat dan merasai kekecewaan dalaman adik yang dikasihinya itu. Kakaknya berkata, anak perempuan dan menantunya bukan tidak mahu datang tetapi mereka dihalang oleh ibu mereka Mary di Johor Bahru... Mereka bekerja di Johor Bahru dan tinggal bersama ibu mereka . Mereka tidak boleh menentang, membantah atau berbuat apa-apa. Tun Sheikh hanya menggeleng kepala saja.....
Walau bagaimana pun Tun Sheikh bersyukur kerana Remi gembira dan berasa dirinya bertuah memiliki isteri solehah walau seperti terpaksa bermula semula di usianya yang sudah petang.....
Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Yakinilah Setiap Makhluk Telah Ditentukan Rezekinya
Dasar perempuan terutama mengenai masalah rumah tangga sangat suka mencari kesalahan suami sebagai alasan yang sangat besar atau sengaja diperbesar dengan kuasa veto. Mereka juga berani mengumumkan bahawa mereka tidak boleh memaafkan suami dan ini telah menggambarkan seolah-olah mereka di pihak yang benar. Istilah dasar perempuan ini sendiri adalah sangat sensitif dan tidak disukai oleh kaum hawa. Tun Sheikh diminta tukarkan dengan perkataan ‘kebiasaannya’.
Ini adalah cerita Rahimah dari Kuala Selangor untuk diteladani. Bukan apa, ini adalah kerana Tun Sheikh seolah-olah terhidu senjata kuasa veto yang dipergunakannya bagi mengancam suami yang dianggapnya tidak bertanggongjawab kerana beliau terpaksa menanggong beban hutang suami. Sebenarnya Rahimah berfikir dirinya ada banyak tayar ganti dan tidak takut menjanda . Beliau juga berpendapatan tetap. Sebelum ini pun sudah dua kali beliau menjanda, dan terkesan oleh Tun Sheikh tanpa disedarinya bahawa menjanda dan berkahwin lain adalah lebih baik kerana berasa dirinya masih cantik dan masih laku walau telah beranak lima.
Apa yang Tun Sheikh duga telah menjadi kenyataan walau hanya secara kebetulan tetapi bagi Tun Sheikh, Rahimah benar-benar melaksanakan apa yang dirancangnya dan juga ingin menguji pasaran dirinya ketika menjanda. Dia telah mencari fasal dengan melarikan diri dari rumah dengan alasan suaminya tidak memberinya duit untuk membayar hutang. Hutang pula terjadi bukanlah kerana suaminya suka berbelanja atau berpoya-poya tetapi beban hutang terjadi kerana suaminya hilang pekerjaan atau berhenti kerja kerana tidak sanggup menanggong tekanan dan sindiran dari majikannya sendiri. Apabila gaji pekerjaan baru sedikit maka jurang perbelanjaan yang biasa dinikmatinya menjadi beban keluarga. Rahimah pula seolah-olah tidak menerima bahawa perbelanjaan suaminya itu adalah untuk keluarga dan kepentingan bersama.
Dalam keadaan suaminya terpaksa bekerja dengan gaji yang kecil bagi mengelak pengangguran, Rahimah pula mendapat tawaran membuat kerja industri kecilan di rumah dan juga kenaikan pangkat di kilangnya. Secara psikologi beliau berasa beliau sahaja terbeban kerana terpaksa menanggong hutang. Apabila ditinjau kepada suaminya kelihatan seolah-olah suaminya telah hilang kuasa membuat keputusan dalam rumah tangga kerana masalah kewangannya.
Bagi Tun Sheikh, sebenarnya Rahimah ada kepentingan diri dan tidak faham erti perkongsian hidup berumah tangga. Beliau terasa duitnya saja yang terpaksa membiayai perbelanjaan untuk membesarkan 3 orang anak-anaknya tanpa mengharap bekas suaminya bertanggongjawab dan pada waktu yang sama kecewa dengan suami barunya yang tidak mampu untuk membantunya. Kerana tekanan dari masalah dirinya sendiri beliau telah mengancam untuk mengadu kepada keluarga dan ibunya bahawa suaminya tidak bertanggongjawab dan selama ini beliaulah yang menguruskan semua perbelanjaan rumah tangga.
Suami Rahimah terasa tercabar dan pujukannya supaya Rahimah bersabar tidak dipedulikan Rahimah. Rahimah pula seolah-olah tidak dapat menerima keadaan dan kenyataan bahawa gaji suaminya kecil dan apabila berlaku pertengkaran, beliau terus membawa diri meninggalkan suami dan anak-anak di rumah bersama ibunya. Akibat sering tertekan dan berasa malu kerana berasa dirinya hanya menumpang di rumah mertua, suaminya telah mentaqlik jika Rahimah buat lagi perangai keluar rumah melarikan diri tanpa izinnya atau memberitahu keluarga mengenai beban hutang mereka maka akan jatuh satu talak.
Tidak sampai 2 minggu Rahimah sengaja memberitahu ibunya mengenai masalah hutang suaminya dan ini telah menjatuhkan maruah suami dan berlakulah cerai taqlik. Rahimah kemudian seolah-olah menunggu pandangan tayar gantinya tetapi semua menasihatkannya supaya lebih baik dia berbalik sahaja dengan suaminya. Lagipun Rahimah tidak bersedia bermadu. Jika bermadu secara terpaksa tanpa keredhaan dan persediaan dirinya sendiri, masalah yang lebih besar akan timbul.
Tun Sheikh juga menasihatkannya supaya beliau berbalik kepada suaminya. Itu lebih baik. Walaupun gajinya kecil tetapi suaminya sebenarnya seorang yang prihatin dan bertanggongjawab. Suaminya pula telah menyerahkan keputusan untuk berbalik semula kepada Rahimah. 3 minggu kemudian mereka berbalik semula dan penceraian pertama didaftarkan di pejabat kadi. Tetapi Rahimah telah memberi syarat bahawa beliau tidak mahu suaminya membawa bersama 3 anak-anaknya yang pernah tinggal bersamanya selama 7 tahun.
Kasihan Rahimah, masalah wang dijadikan penyebab utama tanpa memikirkan masa depan kerana jika betul diberikan bimbingan, anak-anak suaminya telah besar remaja dan 2 antaranya telah tamat persekolahan dan telah bekerja sementara. Kerana membesar sejak kecil dengan Rahimah, beliau dipanggil ibu. Lagipun mereka memang tidak beribu kerana ibu kandung mereka telah meninggal ketika mereka semua masih kecil.
Tun Sheikh tidak sempat menasihatkannya agar terima suaminya tanpa syarat. Sia-sia saja segala pengorbanan wang ringgit dan kasih sayangnya membesarkan anak tiri selama 7 tahun. Kini kesemua anak tirinya tidak lagi tinggal bersamanya dan ibunya. Anak tirinya yang terkecil dihantar oleh suaminya tinggal bersama ibunya di kampongnya di Melaka. Kini berjaya memasuki sekolah berasrama di tingkatan satu.
Suaminya pula tinggal di Negeri Sembilan berniaga secara kecil-kecilan. Beliau balik dua minggu sekali menjengok Rahimah dan anak-anaknya. Rahimah kelihatan seolah-olah gembira kerana seperti terasa bebas dari masalah mengeluarkan belanja atau dari beban khidmat mengurus anak-anak tirinya.
Apabila Tun Sheikh dihubungi, Tun Sheikh hanya mengatakan bahawa Tun Sheikh tidak bersetuju beliau mengenakan syarat yang akhirnya merugikan dirinya sendiri. Ini adalah kerana mengikut hukum syarak, anak tiri adalah seperti anak kandung jua. Lagipun Allah telah menjamin semua makhluk telah ditetapkan rezki mereka masing-masing. Tindakan Rahimah seolah-olah takut dirinya terbeban. Padahal ketika mereka susah itulah, mereka dapat tawaran kerja industri kecil di rumah dan juga kenaikkan pangkatnya di kilang..
Akhirnya Tun Sheikh juga menasihatkan Rahimah, jika anak-anak tirinya mengenang jasa dan menerimanya sebagai ibu, maka janganlah ditolak. Kerana walaupun jika tertakdir beliau berpisah dengan suami, hubungan anak tiri dengan ibu tetap haram bernikah sampai ajal maka mengapa keistimewaan yang dikurnia Allah ini dipersia-siakan? Lebih-lebih lagi mereka ada hubungan adik-beradik dengan dua adik perempuan mereka yang lahir dari rahim Rahimah. Rahimah tidak menunjukkan nada menyesal kerana terasa bebas dari beban. Tetapi bagi Tun Sheikh, dia rugi dalam jangkamasa pendek dan panjang……..
Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Mereka Nampak Duit dan Rezki Yang Bertaburan
Pada tahun 1977, Tun Sheikh sangat benci kepada kaum pendatang terutamanya yang datang dari Indonesia. Ini adalah kerana seorang pemuda di kampong Tun Sheikh ditikam penceroboh rumahnya di malam hari ketika beliau mengejar pencuri itu. Seorang rakan pencuri iaitu seorang pemuda Indonesia dari Pulau Jawa berjaya ditangkap tetapi orang yang menikam Md Salleh terlepas lari dalam kegelapan malam.Enam bulan Md Salleh terlantar di Hospital Muar, Lukanya hanya seinci sipi di pinggir jantung. Pada masa kejadian Tun Sheikh masih seorang belia remaja dan sangat taksub kepada UMNO. Penduduk kampong mengadu kepada ketua kampong dan ketua UMNO,meminta supaya kedatangan pendatang asing ini disekat. Apa yang memeranjatkan apabila sebulan kemudian penduduk kampong mendapat jawapan dari kepimpinan tertinggi UMNO Johor yang mengatakan bahawa pendatang asing terutama dari Indonesia memang digalakkan kedatangan mereka kerana kita kukurangan buruh kasar di sektor pembinaan berikutan anak-anak muda tempatan tidak berminat menjadi buruh binaan. Disamping itu pola kelahiran Melayu juga telah merosot.
Di awal 1980-an Tun Sheikh pergi melanjutkan pelajaran di Jakarta dan berhadapan dengan masalah sosio budaya kerana apa yang Tun Sheikh sangka terhadap kemiskinan Indonesia tidak begitu kelihatan di Kota Metropolitannya itu. Mereka kelihatan begitu kaya dan jurang kemiskinan adalah begitu jauh sehingga Tun Sheikh tidak berpeluang langsung mendekati keluarga marhean di Jakarta. Walau bagaimana pun pandangan masyarakat peratengahan mereka sangat suka dan memuji-muji pembangunan ekonomi Malaysia dan menggalak pemuda kampong mereka berhijrah ke Malaysia mencari pencarian hidup daripada datang ke Jakarta yang tidak menjanjikan kesenangan hidup dalam waktu yang singkat.
Ketika di Jakarta, Tun Sheikh mendapat berita dari Kedutaan Malaysia di sana dan juga berita dari sahabat-sabahat handai di tanahair mencerita kedatangan berbondong-bondong pekerja buruh asing dari Indonesia. Ada yang datang mengikut saluran undang-undang tetapi kebanyakannya datang secara haram. Pada mulanya kaum lelaki dan kemudian kaum wanita yang juga bekerja sebagai buruh binaan. Hanya pada tahun 1986 kaum wanita mula menumpukan pekerjaan sebagai pembantu rumah.
Pada tahun 1984 dan 1985 ketika tiap kali musim percutian semester universiti, Tun Sheikh berkesempatan mengikut teman sekuliah pulang ke kampong mereka di Jawa Barat, Jawa Tengah dan Jawa Timur. Tun Sheikh dilayan dengan begitu baik dan mereka sangat berbangga menerima Tun Sheikh, seorang pemuda Malaysia menjadi tetamu mereka. Diantara tempat dan kampong yang masih Tun Sheikh ingat bermalam dan menghabiskan cuti beberapa hari di sana ialah seperti Grogol, Bandung, Tengkerang di Jawa Barat. Kuningan, Majerkerto, Magelang, Surabaya, Solo, Cilacap di Jawa Tengah dan Gerisik, Tasik Malaya dan banyak lagi di Jawa Timur.
Apa yang ingin Tun Sheikh rakamkan di sini ialah pemandangan kampong mereka yang kelihatan begitu tenang dan masih mengamalkan budaya yang begitu harmoni. Jarak rumah dengan rumah yang lain tidak begitu jauh kerana penduduknya padat tetapi boleh dikatakan kebersihan halaman rumah amat dijaga atau diutamakan meskipun masih banyak rumah-rumah mereka terbuat daripada dinding buluh yang dianyam cantik. Uniknya bumbung rumah mereka beratap genting walaupun sesetengah lantai rumah masih tidak diturap dengan simen lepa.
Apa yang membanggakan Tun Sheikh adalah setiap kali bertanya ke atas beberapa buah rumah yang tersergam sedang dalam pembinaan di kampong berkenaan dinyatakan bahawa anak lelaki atau ketua keluarga rumah berkaitan sedang bekerja di Malaysia. Wang yang dikirimkan dibelanja mendirikan rumah yang agak cantik dan selesa berbanding dengan rumah-rumah lama penduduk di situ.
Pada tahun 1986 Tun Sheikh balik meninggalkan Jakarta memulakan hidup Tun Sheikh sendiri di tanah air tercinta. Sepanjang 10 tahun hingga tahun 1996 Tun Sheikh mendapat perkhidmatan seramai 8 orang pembantu rumah dengan pelbagai ragam untuk keluarga Tun Sheikh. Setelah memiliki seramai 5 orang anak, tiada pembantu rumah Indonesia yang mahu bekerja kerana ketika itu pedatang wanita lebih cenderung bekerja di kilang, restoren dan kompleks-kompleks membeli belah serta bekerja dengan syarikat-syarikat pencuci bangunan kerana mendapat upah yang lebih lumayan, kerja lebih ringan dan lebih bebas dari segi sosial mereka.
Pernah Tun Sheikh mengunjung ke Indonesia pada tahun 1998 bertamu di rumah bekas pembantu rumah Tun Sheikh dan mendapati rumah miliknya di desa yang baru dibinanya adalah lebih besar dan selesa dari rumah Tun Sheikh sendiri hasil dari tabungan wang bekerja di Malaysia.Apabila ditanya bagaimana beliau dapat menabung begitu banyak, Tun Sheikh diberitahu bahawa pekerjaan yang paling banyak dapat menabung duit ialah kerja pembantu rumah walau penat dan sibuk. Jika gaji RM450 sebulan, mereka boleh menabung dan mengirim RM400. Dan jika bekerja sebagai pembantu restoren atau kedai makan yang bergaji RM500 – RM700 mereka boleh menabung sebanyak RM450 atau RM650 bersih setiap bulan kerana perbelanjaan makan dan sewa rumah ditanggung majikan. Selebihnya diberitahu bahawa barangan pembinaan rumah masih murah di desa-desa dan dengan wang dari Malaysia yang agak besar juga nilainya maka dapatlah mereka menaikkan taraf hidup mereka.
Itu sedikit mengenai kejayaan pekerja wanita Indonesia dan bagi kaum lelaki yang bekerja sebagai buruh binaan, jika pandai berjimat adalah lebih lumayan lagi. Apabila ia menjadi isu politik maka datang pula berbondong-bondong pekerja dari Bangladesh beriras India, Kempuchea dan Nepal beriras Cina. Ketika ini perkhidmatan mereka telah mencapai ditahap bahaya kerana pergantungan kepada mereka amat dirasai sebab kedatangan mereka tidak mengikut perancangan yang teliti sehingga boleh mengancam keselamatan negara lebih-lebih lagi terhadap ekonomi yang akan lumpuh jika mereka meninggalkan negara ini. Sektor pembangunan negara dan perkhidmatan sokongan harta modal manusia akan lumpuh jika mereka pulang semuanya. Dan yang amat merisaukan, aliran ekonomi negara juga akan berterusan lembab kerana mereka menghantar wang ke tanahair mereka dan tidak dibelanjakan semuanya disini.
Tun Sheikh terilham menulis ini apabila terasa tercabar dengan kenyataan seorang pengusaha yang berasal dari Pakistan menjadi kaya di sini dan telah menjadi warganegara kerana melihat sungguh banyak wang dan rezki yang bertaburan menunggu dikutip oleh mereka yang mempunyai penglihatan dan wawasan. Memandangkan Tun Sheikh telah berusia lewat petang maka harapan Tun Sheikh, cabaran ini disambut oleh anak-anak muda kita.
Siapakah orang Pakistan itu? Cukup Tun Sheikh menjelaskan bidang yang diceburinya iaitu pada mulanya beliau hanya membeli secara kecil-kecilan dengan harga yang murah terhadap hasil lukisan anak Melayu tempatan. Tetapi oleh kerana mata dan akalnya berupaya menilai mutu dan nilai masa depan lukisan yang bertaraf dunia, beliau berjaya menjual dan melibatkan diri dalam bisnes itu sehingga berjaya mangaut keuntungan beratus kali ganda. Dapatkah anda bayangkan jika sebuah lukisan yang dibelinya dari seorang pemuda Melayu anak tempatan yang tiada siapa mengetahui taraf dan mutu yang tinggi ada padanya kecuali sipendatang Pakistan ini dengan hanya beberapa ratus ringgit, dijualnya dengan harga ratusan ribu ringgit di pesada dunia? Bayangkanlah usahanya ini dan ini bukanlah mimpi.
Inginkah anda bertemu beliau untuk mengetahui rahsia kejayaan beliau dengan lebih terperinci dan lanjut sebagai iktibar dan teladan? Datanglah ke pameran lukisan koleksi beliau yang sedang diadakan di Arkib Negara Malaysia bertempat di Galeria Sri Perdana Jalan Damansara Kuala Lumpur . Pameran koleksi beliau telah dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia YAB Tan Sri Muhyuddin Yassin pada 3 Julai dan pameran berterusan sehingga 30 September 2010.
Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
WARIS ENGKU MD YASIN JMF JEJAKI KETURUNAN
Di minggu pertama bulan Mei 2010, Tun Sheikh diperkenalkan oleh anak saudara pupu Engku Azuan bin Engku Zaedin kepada sahabat wanitanya yang mengaku berketurunan kerabat diraja Kedah yang telah dipinggirkan. Namun mereka masih ada pengaruh di negeri Melayu Siam Selatan. Tun Sheikh tertarik dengan ceritanya yang memiliki salasilah dan sampai darah keturunannya kepada Raja Iskandar Zulkarnain. Sehubungan bukti dakwaan dan salasilah ini beliau telah diiktiraf oleh Majlis Diraja Sepanyol yang mewarisi darah keturunan Iskandar Zulkanain di benua Eropah dan melantik beliau sebagai wakil kerabat dan keturunan Raja Iskandar Zulkarnain bagi zon Asia Tenggara dengan gelaran Her Excellency Princess Romona. Biodata beliau boleh didapati di Face Book.
Hal ini membibitkan ilham Tun Sheikh dimana mengikut Buku Sejarah Melayu yang dianggap legenda dan mitos bahawa raja-raja Melayu mempunyai darah keturunan Iskandar Zulkarnain maka hal ini ternyata boleh dinyatakan kebenarannya bahawa ia bukan mitos lagi dengan adanya salasilah dan pengiktirafan Her Excellency Princess Romona dari Kedah ini oleh Majlis Diraja Sepanyol.
Bertambah menarik apabila Tun Sheikh mengesan terdapat sebuah marga keluarga diraja Kedah yang besar mendakwa datuk nenek moyang mereka beragama Islam dan menyibarkan agama tersebut di Kedah sejak abad ke 8 lagi. Hal ini juga mengingatkan pertemuan Tun Sheikh dengan Dato’ Adi Taha, bekas Ketua Pengarah Muzium Negara pada tahun lepas yang mengatakan beliau sedang sibuk membuat kajian secara sukarela menjejak bahan bukti sejarah kedatangan Islam di Kedah. Apabila terbukti kesahihannya nanti, sejarah perlu diubah bahawa Kedah telah Islam mendahului Melaka (1400) dan mungkin Pasai atau Samudera (1200).
Pertemuan dengan Engku Romona juga telah mengingatkan Tun Sheikh terhadap permintaan pertolongan dari waris Engku Md Yasin JMF yang telah terpinggir gara-gara politik Inggeris dan Sultan Johor terhadap keluarga mereka. Mereka meminta bantuan untuk mengesan waris ketika Tun Sheikh membuat kajian lapangan mengenai sejarah Biografi Tan Sri Mahyuddin Yassin, Dato’ Wan Idris Wan Ibrahim dan Sejarah Bakri Muar.
Fakta-fakta yang mereka bekalkan ialah Md Yasin JMF sebenarnya mempunyai darah raja. Sebelah bapa dari Kesultanan Ceribon dan sebelah nenek iaitu Tun Zainab/Tun Hawa ialah puteri Engku Mansor bin Bendahara Tun Ali Pahang. Bonda Md Yasin ialah Cik Zaimiah, puteri Tuanku Khadijah bte Tuanku Muda Chik, Tuanku Ampuan Negeri Sembilan bersuamikan Panglima Salleh @ Abdllah Teoko. Cik Zaimiah bergelar Cik Puan Puteri Istana Seri Menanti (diuar-uarkan sebagai anak angkat istana kerana bapanya dari orang kebanyakan). Beliau dijodohkan dengan Tengku Zakaria dari Mabau.
Engku Md Yasin bin Engku Long bin Engku Md Noh bin Tengku Muhamad bin Tengku Ibrahim bin Tengku Ismail (maklumat sebelah Melayu Johor kerana Ceribon tidak bergelar tengku, didapati dari keturunan Jawa Sunan Ampel dengan keturunan orang kaya Muar mengatakan keturunan Md Yasin JMF ialah dari Sunan Gunung Jati Ceribon Sharif Hidayatullah al Idros) lahir 1900 di Muar dan telah diculik oleh Sultan Ibrahim Johor pada tahun 1913. Beliau menjadi Askar Tuanku (JMF). Pada thun 1918 berkahwin dengan Cik Kalsom Mingan dari kerabat Orang Kaya Muar (Hj Yusuf). Mendapat seorang anak lelaki Engku Atan dan berzuriat. Sekitar penghujong 1920-an berkahwin dengan Engku/Wan Zainab binti Tengku Abdullah dari kerabat di raja Kedah.Dikurniakan dengan 6 anak lelaki iaitu Engku Ahmad (berzuriat), Engku Abdullah (berzuriat), Engku Yusuf (meninggal berusia 14 tahun), Engku Yahya menjejaki bondanya di Kedah ketika berusia 16 tahun dan putus khabar berita, Engku Zakaria ditangkap Jepun menjadi buruh pembinaan keretapi Siam tetapi pernah ada berita beliau pulang ke pangkuan bondanya di Kedah dan Engku Talib (berzuriat).
Sepemergian bondanya, ayahandanya Engku Long bernikah lagi dengan Engku/Wan Mandak binti Engku Taib bin Engku/Tun Hassan bin Engku/Tun Mansor bin Bendahara Tun Ali Pahang dan dikurniakan hanya seorang anak perempuan bernama Engku Juriah adik kepada Engku Md Yasin JMF berlainan ibu. Pada tahun 1947 Engku Md Yasin JMF berkahwin dengan Cik Maimunah bt Nasir atau bte Fatimah Lebam bt Engku Ali dari kerabat diraja Tengkera Melaka. Engku Md Yasin dikurniakan 5 putra puteri iaitu Engku Hasnah dan adik-adiknya. Boleh dirujuk di www/Geni.com. Beliau meninggal di rumahnya di Bakri Batu 2 Muar pada 22 Februari 1979.
Pekerjaan Engku Md Yasin JMF ialah Askar Tuanku (JMF) 1913-1923/24, Pemimpin Kumpulan Rimau Muar 1924-1948, Pegawai Keselamatan Kelab Hospital Muar 1947-1960 dan pesara.Moyangnya Engku Muhamad (Lebai) ialah ketua saudagar raja dan perahu dari Pulau Jawa (Ceribon) 1820-1879, berdagang tepung sagu rumbia(cap kunci), ikan kering/asin, garam dan lain-lain dan memiliki beberapa jong/perahu besar. Beliau berkongsi dengan seorang saudagar arab di Muar, Sheikh Ibrahim. Datuk Engku Md Yasin JMF, Engku Md Noh menetap dan berdagang sagu rumbia cap kunci ayahandanya di Muar 1868-1922. Beliau pernah mengikut ayahandanya belayar sebagai saudagar raja. Di Muar, beliau telah meneroka dan membuka Bakri pada tahun 1868-71. Membuka dan meneroka Sg Raya 1879 dan menjadi naib penghulu di situ hingga 1895. Menulis Syair (Syair Orang Jawi) 1903.
Engku Md Noh dan anaknya Engku Long ketika berdagang dan menjadi naib penghulu tidak bertauliah telah tinggal di rumah mereka iaitu sebuah rumah bungalow besar separuh batu dan separuh papan yang dijadikan sebagai kedai, pejabat, gudang dan juga tempat tinggal/penginapan pekerja dan penumpang jong. Rumah ini dipagari tembok batu dan berpintu gerbang dan di atasnya ditaruh kunci, lambang cap niaga tepung sagu rumbia yang diniagakan. Rumah kedai ini terletak di pertemuan Jalan Arab dan Jalan Bakri (kini pam minyak- 2010) , 300 meter dari Kuala Bentayan yang merupakan Bandar Muar (lama) sebelum Bandar Maharani dibuka pada tahun 1884.Di bumbung rumah ini juga diletakkan lambang atau ukiran kunci. Sebuah kedai emas mereka terletak di Bandar Muar Lama (berhadapan pasar sekarang) telah dirobohkan pada tahun 1950 oleh Majlis Bandaran.
Nama lain Engku Md Yasin ialah Md Yasin Askar Tuanku, Md Yasin JMF, Engku Long Bakri, Engku Yasin, Long Yasin, Yasin Spital, Md Sakai, Md Baran, Md Iblis, Pak Unggal. Kang Long, Raja Beliad, Raja Wau dan Raja/guru Rimau. Nama atau gelaran popularnya ialah Md Yasin Askar Tuanku dan Md Yasin JMF.
Dari maklumat sejarah lisan, keluarga ini (Hj Muhamad) telah membekal senjata keris pedang dan tombak dari Jawa dan 30 kati emas ketika Perang Jementah untuk Penghulu Kesang atau Tengku Alam tetapi berjaya dirampas oleh askar dari Kapal Pulai Temenggong Johor. Anaknya Hj Md Noh pula telah membantu bapa mertuanya Tun Mansor dengan membekal senjata dan pengikut (orang-orang Jawa) serta 30 kati emas wang belanja tetapi pemberontakan Pahang tidak jadi kerana campur tangan Inggeris dan Maharaja Johor di Muar dan di Singapura.Senjata dan emas belanja diserahkan kepada Engku Mansor manakala orang-orang Jawa pulang ke rumah meneruskan kerja kampong seperti biasa. Kerana inilah, keluarga Hj Md Noh telah ditekan dan dinafikan hak dan tiada sebarang rekod tercatat mengikut strategi dan nasihat Inggeris dan ini sezaman dan serupa seperti peranan Inggeris terhadap kesultanan Kedah yang disingkir.
Sesiapa yang mempunyai maklumat atau hubungan dengan beliau (Engku Md Yasin JMF) atau mengetahui cerita rahsia keluarga seperti kegiatan beliau dalam kongsi gelap Melayu naungan sultan dan berita-berita kerabat beliau yang terputus seperti kerabat diraja Kedah, Negeri Sembilan, Pahang dan kesultanan Ceribon silalah hubungi Tun Sheikh atau warisnya di e-mel tunsheikh@hotmail.com, engkurashid@yahoo.com atau abangengku@gmail.com.
Ihsan dan ikhlas oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Minggu lepas, Tun Sheikh bersama isteri telah berkunjung ke Johor Bahru dan bertemu dengan beberapa orang kawan lama. Banyak yang kami bincang dan perkatakan. Ada satu hal yang dirasa menarik untuk tatapan dan difikirkan di sini terhadap dilema yang dihadapi oleh sahabat isteri Tun Sheikh. Beliau menceritakan ini ketika Tun Sheikh dan keluarga menikmati makanan barat KFC dikedainya di Johor Bahru.
Vivi seorang perempuan Cina berasal dan telah dibesarkan di Pulau Pinang. Beliau datang dari keluarga sederhana yang menganut agama Budha dengan dua orang abang, seorang adik perempuan dan seorang adik lelaki bongsu. Mereka kini telah dewasa dan Vivi berusia 45 tahun. Adik perempuannya berusia 41 tahun dan sedang menetap di Singapura. Oleh kerana rumah keluarganya di Pulau Pinang berhampiran dengan sekolah Melayu, maka Vivi dan adik perempuannya telah disekolahkan oleh orang tua mereka di situ. Fahaman keluarganya agak liberal dan kesemua anak mereka tidak dihantar ke sekolah aliran Cina.
Setelah berusia 20 tahun, Vivi memasuki alam pekerjaan di beberapa syarikat swasta di Pulau Pinang. Berbekalkan Sijil Urusan Perniagaan dan pengalamannya serta minat untuk berniaga telah mendorong beliau membuka kedai KFC francais miliknya di badaraya Johor Bahru ketika berusia 30 tahun. Beliau fasih berbahasa Melayu dan kawan-kawannya terdiri dari pelbagai kaum. Akhirnya beliau bertemu jodoh dengan jejaka Melayu dan menganut Islam secara rahsia dari pengetahuan keluarganya.
Adiknya Viva pula terus melanjutkan pelajaran di Singapura. Di sebabkan kemudahan dan keadaan sekeliling untuk mengetahui tentang Islam agak terbatas tidak seperti sebelumnya di Pulau Pinang, Viva sering menanyakan permasalahan adat dan kepercayaan Islam dari seorang pensyarah muda yang aktif berdakwah di tempatnya belajar. Pensyarah muda itu juga adalah seorang imam di tempat kediamannya. Mereka akhirnya terpikat dan bertemu jodoh dan Viva memeluk Islam di Singapura juga secara rahsia dari pengetahuan keluarganya.
Oleh kerana kakaknya berniaga di Johor Bahru, Viva sering datang dan menginap di rumah kakaknya dan mendapati kakaknya menunaikan solat. Mereka terus mesra dan masing-masing mengetahui kedudukan agama masing-masing dan sering bertukar pandangan dan berbincang apabila menghadapi masalah agama Islam. Mereka sungguh mesra dan masing-masing telah mempunyai anak tetapi jarang balik ke Pulau Pinang kerana ibu bapa mereka telah meninggal dunia.
Bulan lepas Viva telah datang dan menginap empat hari di rumah kakaknya Vivi melepas rindu setelah setahun tidak berkunjung. Selepas mengerjakan solat dan membuka telekong, Vivi ternampak rantai salib dipakai oleh adiknya Viva. Selepas bertanya dan bercerita akhirnya Vivi mendapati dari pengakuan adiknya Viva bahawa dia beragama Kristian. Viva juga mengaku masih beragama Islam. Dia mengaku menganut Kristian dan juga Islam. Hal yang sangat memeranjatkan ialah Viva menganut Kristian telah setahun dan dia memeluk Kristian atas desakan suaminya iaitu seorang pensyarah yang pernah aktif dalam dakwah Islamiah dan bekas imam masjid di Kondo kediaman mereka.
Kini , suami Viva adalah seorang paderi Melayu pendakwah agama Kristian terkenal di Singapura. Viva diminta bantu oleh suaminya untuk mengkristiankan orang-orang Cina dan perempuan-perempuan Melayu. Vivi menceritakan lagi bahawa suami adiknya mempelajari agama Islam dengan seorang pendakwah dari Indonesia. Islam dan Kristian tidak dibeda-bedakan di sana dan mereka boleh berkahwin tanpa menukar agama. Islam ini dikenali sebagai Islam Abangan. Apabila mereka bersama orang Islam, mereka akan mengaku dan bersembahyang sebagai Islam dan apabila mereka berkesempatan mereka akan menarik sebanyak mungkin kenalan supaya menganut Kristian yang dianggap mudah dan praktis di zaman moden di dunia tanpa sempadan ini.
Tun Sheikh mendoakan Viva akan mendapat taufik dan hidayah semula memandangkan hatinya masih berat kepada agama Islam. Beliau berasa buntu dan tidak nampak cara untuk melepaskan diri dari suami tercintanya, seorang pensyarah dan pendakwah Kristian yang dihormati ramai. Ramai juga orang Melayu Singapura telah menganut Kristian dan ramai juga suku Melayu dari Indonesia yang telah menjadi pengikut setia suami dan dirinya.
Sama-samalah kita mengawal supaya Islam Abangan budaya Indonesia ini tidak menular di Malaysia. Pada hakikatnya atau sepengetahuan Tun Sheikh, Islam Abangan di Indonesia bererti mereka hanya mengaku Islam tetapi mengucap shahadah pun mereka tidak tahu atau tidak mahu. Mereka tidak solat dan berdoa atau sembahyang hanya ikut-ikutan apa saja kepercayaan atau anutan agama yang mereka suka. Mereka sendiri tidak tahu apa yang dilakukan dan mereka tidak diterima sebagai seorang muslim. Tetapi apabila ditanya apakah agama mereka, mereka akan menjawab dengan tegas bahawa mereka adalah Islam.
Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara