PAK ENGKU RAJA KUDUNG

0 comments

PAK ENGKU RAJA KUDUNG

Tun Sheikh tidak percaya apabila pada suatu hari pada bulan Mac tahun ini, menerima panggilan telefon daripada seorang yang Tun Sheikh hormati mengatakan dia telah kudung kaki. Tergiur-ngiur katanya, “ Sheikh, Pak Engku dah kudung kaki”. Tun Sheikh bertanya meskipun memang hafal nombor telefonnya yang tertera, “ Ini Pak Engku kan? Betulke apa yang Pak Engku kata ni? Atau Pak Engku bergurau?”

 Bukan apa, Pak Engku adalah seorang tua kerabat Diraja yang suka bergurau dengan sesiapa. Meskipun begitu gurauannya tidaklah melampau sangat hingga lupa daratan sebaliknya penuh dengan sindiran dan pengajaran. Beliau  anggap gurauannya memberi  peluang berdakwah,  mahupun menegur seseorang secara halus tanpa menyentuh atau menyakitkan hati. Gurauannya sering mewujudkan suasana ceria  kepada semua orang tidak kira perbedaan pangkat kedudukan sosial atau lapisan umur. Beliau berasakan dengan cara itu beliau dapat menyumbang atau beramal kerana orang suka dengan caranya begitu.

Berita kudung yang disampaikan susah diterima oleh Tun Sheikh kerana baru sebulan Tun Sheikh sekeluarga menjengok beliau di Hospital Islam Kampung Baru dan mendapati beliau sihat. Doktor memberitahu Pak Engku boleh pulang dua hari lagi. Telah dua minggu beliau dirawat di situ. Beliau menerima rawatan di hospital setelah diserang sesak nafas yang tidak pernah dialami dan diduganya tetapi bernasib baik kerana  cepat mendapat rawatan dan dapat dikawal.  Sebelum itu beliau juga pernah dirawat di hospital yang sama pada November tahun lepas dan pulih seperti biasa setelah tiga minggu dirawat  kerana diserang strok. Beliau mengadu tidak selesa di hospital kerana beliau memang seorang tua yang ceria dan lincah, suka bergurau dan bercerita mengenai hal-hal ugama, politik Islam dan kebenciannya terhadap kesonsangan atau amalan rasuah kerajaan yang pecah amanah.

Beliau memberitahu Tun Sheikh bahawa beliau tidak suka tinggal di hospital kerana menyusahkan anak cucu, saudara mara dan sahabat handai yang akan bersusah payah datang menziarahi beliau  meskipun bilik beliau amat selesa jika dibandingkan dengan pesakit   lain. Sebenarnya sejak usia muda beliau beperwatakan bebas tidak suka dikongkongi.

Oleh kerana pada hari menerima panggilan itu, Tun Sheikh tidak berkesempatan menziarahinya, pada keesokannya Tun Sheikh bersama isteri melawat beliau di Kota Kemuning Shah Alam. Beliau tinggal bersama anak perempuannya.  Sesampai sahaja di rumahnya dan bersalaman,  Tun Sheikh terus meraba-raba kaki di dalam kainnya. Beliau tersenyum saja dan tidak berasa janggal kerana Tun Sheikh macam anaknya sahaja. Tun Sheikh lakukan begitu kerana masih tidak yakin dan percaya bahawa beliau telah kudung. Dan pada hari itu ternyata kaki kanan dari betis ke bawah memang telah tiada dan bekas luka dipotong masih segar meskipun sudah kering dan sembuh.

Tun Sheikh bertanya bagaimana keadaannya dan juga macam mana perasaan beliau dengan keadaan kudung itu. Selamba sahaja Pak Engku berkata bahawa dia redha dengan ketetapan Allah. Beliau mengaku sudah banyak rahmat dan mensyukuri segala nikmat termasuk nikmat kaki kudung. Tun Sheikh amat faham apa yang dimaksudkannya kerana beliau sangat meminati ilmu tasauf. Dia terus bertanya khabar  Tun Sheikh kerana dia dapat berita dari teman-teman lain mengatakan kesihatan Tun Sheikh sering terganggu kerana mengidap diabetis, darah tinggi dan kolesterol tinggi. Tun Sheikh memberitahu kepadanya kesihatan tidak stabil kerana terlalu menjaga paras gula berikutan luka terpijak paku  masih belum baik. Setelah melihat luka kaki Tun Sheikh dia menyarankan Tun Sheikh mengambil jus pati ikan haruan kerana luka kaki beliau cepat sembuh setelah dipotong walau pun beliau juga mengidap penyakit kencing manis apabila mengamal meminum jus itu.

Beliau tidak lupa menasihati Tun Sheikh supaya menggandakan amalan, berzikir dan redha. Beliau sempat  bergurau mengatakan dia tidak mahu Tun Sheikh mati dahulu daripada dirinya yang telah berusia 83 tahun. Cerita bab mati, Tun Sheikh minta beliau doakan semoga hayat terakhir Tun Sheikh jatuh pada hari Jumaat. Beliau terus tersedu tapi katanya bukan sedih dan takut atau tidak mahu mendoakan kecuali spontan teringatkan sahabat yang telah meninggal pada hari Jumaat 1 April tahun lepas pada usia 55 tahun. Ketika kami menziarahi di hari kematian kelihatan wajahnya berseri seolah-olah tersenyum. Kami berasa sahabat kami,  Hj Abu sungguh beruntung kerana telah meninggal dunia pada hari Jumaat.

Pesanan Pak Engku Raja ketika Tun Sheikh mahu pulang ialah “beramal dan berzikirlah dengan ikhlas sehingga kamu tidak merasakan kewujudan dirimu.” Tun Sheikh nukilkan di sini untuk renungan dan semoga kita mendapat pengajaran dan manfaatnya bersama.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
20.7.2012 Rawang Selangor.

Arab Saudi Tidak Memainkan Peranan Sebagai Pusat Atau Penyatu Islam?

0 comments
Arab Saudi Tidak Memainkan Peranan Sebagai Pusat Atau Penyatu Islam?

Apabila kita di bumi Allah ini hidup  tanpa kesedaran betapa besarnya kuasa Tuhan dan mesti mengikut petunjukNya, maka jadilah kita  hamba kepada pemikiran yang dikuasai oleh nafsu. Nafsu yang tidak pernah berasa puas dan batas kecuali mati itu akan meyakinkan kita bahawa keupayaan kita melakukan segala sesuatu adalah hasil dari pemikiran yang juga tidak terbatas jika tidak bertauhid.

Tun Sheikh ternostalgia apabila Bersih 28 April diisytihar haram  oleh BN dan dipaksa bertanggongjawab jika kerajaan Arab Saudi menutup pintu melakukan  ibadah haji dan umrah kepada rakyat Malaysia pada tahun ini gara-gara demontrasi Bersih di Mekah dan Madinah. Tun Sheikh yakin syaitan manusia yang berselindung disebalik ini akan berjaya menanam rasa kebencian rakyat terhadap Bersih terutamanya bakal jemaah haji dan umrah dan saudara mara dan kaum kerabat mereka yang gagal ke sana.

Namun begitu, Tun Sheikh amat yakin setelah syaitan manusia ini tersenyum kerana kejayaan itu mereka akan terlaknat oleh Allah kerana apa yang mereka hajatkan dan berjaya di mata kasar manusia sebenarnya  adalah istidraj yang menambah jauhkan mereka dari sisi Allah. Mereka yang kecewa kerana tidak sampai hajat mahu ke Mekah dan yang kecewa kerana Bersih dinajiskan sebenarnya adalah sebagai dugaan iman dan pembersihan jiwa oleh Allah Swt. 
 
Tun Sheikh masih ingat ketika permohonan hendak menunaikan haji ditolak oleh Tabung Haji 17 tahun yang lalu,  dengan alasan Tun Sheikh tidak menabung dan masih muda untuk menunaikannya. Hanya dinasihati bersabar dan memberi peluang kepada orang yang telah lama menabung dan yang telah berusia tanpa memberi sebarang harapan dan saranan lain, adalah sangat mengecewakan Tun Sheikh. Terbayang bahawa Tun Sheikh terpaksa membuka akaun Tabung Haji dan akan mendapat giliran 5 tahun lagi atau di tahun hadapan dengan pakej mewah. Tabung Haji seolah-olah menolak mentah hajat Tun Sheikh hendak ke Mekah pada tahun itu juga kerana bukan ahli dan ahlinya pula yang diberi keutamaan ialah ahli yang telah 5 tahun dan mengikut giliran kecuali ahli yang sanggup mengikut pakej yang harganya berlipat kali ganda.

 Kerana jiwa ini telah terasa terpanggil, termimpi-mimpi  dan merindui Tanah Suci, Tun Sheikh telah berusaha mencari alternatif lain. Beberapa   kenalan sekuliah Tun Sheikh yang berasal dari Kedah dan Kelantan ketika menduduki Pengajian Diploma Tasauur Islam, yang boleh dipanggil bapa kerana usia mereka dan mempunyai pengalaman telah menyarankan Tun Sheikh pergi melalui Bangkok, London, Eropah atau Singapura.  Tun Sheikh dapati banyak juga risikonya dan kosnya juga mahal. Nasib Tun Sheikh baik,  ketika berhubung dengan agen di Singapura, mereka tiada kuota untuk warga Negara Malaysia tetapi syarikat itu ada cara lain iaitu menggunakan visa umrah untuk tinggal di Mekah dan menunaikan haji. 

Kelebihan syarikat itu ialah share partner syarikat adalah warga negara Arab yang ada hubungan dengan keluarga kedutaan Arab Singapura dan pembesar Arab Saudi. Syarikat mereka beroperasi di Indonesia, Malaysia, Thailand, Brunai, Filipina di samping di Mekah dan Madinah dan terdapat agen-agen mereka di Mesir, Turki, Libya dan Negara-negara Arab lain. Mereka menyuruh Tun Sheikh memasukkan wang perbelanjaan kos sara hidup sepanjang 6 bulan  dalam akaun syarikatnya di Mekah sebagai jaminan jika berlaku sesuatu dan menempah tiket pergi dan balik dengan menggunakan Syarikat Penerbangan Saudi Air.

 Selain itu,  agennya di Mekah berusaha mendapatkan pas belajar pondok atau pas pengesahan murid Jawi daripada ulamak tersohor (Almarhum Maulana Sheikh Abdul Karim Al Banjari) yang mewakili orang Melayu (Jawi) di Mesjidilharam. Syaratnya, Tun Sheikh dikehendaki datang belajar dengannya di Mesjidilharam dan tidak dibenarkan bekerja atau mengambil kesempatan mencari pencarian hidup kecuali menunaikan ibadah umrah dan belajar sehingga masuk musim haji. Tun Sheikh telah menghubungi beberapa kenalan para ustad, sahabat Tun Sheikh yang berada di Mekah dan telah mengesahkan cara itu. Mereka juga bersedia membantu kerana selama ini ia digunakan oleh pelajar-pelajar Malaysia yang berlatar belakangkan sekolah pondok melanjutkan pelajaran pondok mereka dibawah pimpinan ulamak tersohor di Mekah. 

 Segalanya diuruskan oleh agen dari Singapura itu jika Tun Sheikh bersetuju. Tun Sheikh memang berniat melanjutkan pelajaran agama di Mekah bukan sahaja selama 6 bulan tetapi jika sesuai sehingga khatam. Tun Sheikh sangat gembira dan terkejut jumlah kos selama 6 bulan itu bersamaan kos haji menggunakan muasasah dan tinggal 40 hari dan berkongsi beramai-ramai sebilik ketika itu. Sebaliknya, Tun Sheikh dapat kemudahan tinggal di rumah penduduk tempatan yang ada kontrak dengan syarikat itu iaitu berdua sebilik. Bayangkan bertapa untungnya perniagaan monopoli Tabung Haji. Dan dengan izin Allah, Tun Sheikh berjaya sampai, menunaikan ibadat umrah, belajar agama dengan Sheikh Abdul Karim Al Banjari dan beberapa bekas mufti Melayu Mesjidilharam dan juga menunaikan fardhu haji, Alhamdulillah.

 Ketika menunggu musim haji ramai juga pelajar Jawi ditangkap tetapi istimewanya pelajar dari Malaysia dilepaskan kerana mereka tidak seperti pelajar dari Filipina, Indonesia, Pakistan, Bangaladesh yang datang kosong dan mencari pencarian hidup untuk diri dan keluarga di tanahair. 

Pelajar kita seolah-olah dikenali dengan ikon serban putih dengan jubah atau gamis yang juga putih, kemas dan bersopan santun. Apabila bertembung dengan polis atau penduduk tempatan, mereka akan bertanya 'Adakah kamu dari Malaysia?" Bila dijawab "ya", mereka akan menyambung "Anwar Ibrahim?" sambil angkat tangan menunjukkan lambang " baik/good" dan berkata "toyib" yang bererti bagus dan pergi dengan senyuman ikhlas.

Sayangnya, Tun Sheikh difahamkan beberapa tahun selepas Tun Sheikh kembali ke tanahair,  kerajaan BN  pimpinan Dr Mahathir seperti tidak suka populariti DSAI di Timur Tengah dan bimbang semua pelajar Islam menyokongnya lalu BN telah mementerai perjanjian dan MOU supaya menangkap dan menghantar pulang semua rakyat Malaysia yang masuk menggunakan visa umrah sama ada belajar atau duduk menunggu musim haji dan menyekat pemergian pelajar-pelajar Melayu yang ingin melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah kecuali melalui dan kelulusan Kementerian Pelajaran sahaja. Semua orang yang berjiwa dan mempunyai ruh Islam amat faham pengertian dan maksud BN. Maka teraniayalah dan tertutuplah peluang pelajar Melayu pondok menimba ilmu dibawah Sheikh tersohor di Mesjidilharam dan ke Timur Tengah.
 
Itulah yang akan terjadi kepada penyokong Bersih yang dipersalahkan kerana BN memang mempunyai hubungan diplomatik sekular dengan kerajaan Arab Saudi yang juga di pengaruhi oleh sekular Amerika. Mereka akan menguar-uarkan ia sebagai kehendak kerajaan Arab Saudi tetapi sebenarnya jika tiada ketegasan yang boleh dianggap sebagai hasutan maka kerajaan Arab Saudi boleh dikatakan lebih tinggi budi bicaranya berbanding BN.

Arab Saudi mungkin sadar mereka yang seharusnya memainkan peranan sebagai tempat menyelesaikan isu Islam atau tempat mengadu permasalahan umat Islam dan penyatuan umat tetapi tidak  menjalankan tanggongjawabnya kerana terikat dengan pengaruh dan sistem Amerika dan Yahudi yang hidup di dunia ini dengan kesombongan pemikiran dan nafsu.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Damansara KL 9.5.2012

Dato’ Hassan Ali dan Prinsip-prinsip Perjuangan Islam

0 comments

Dato’ Hassan Ali dan Prinsip-prinsip Perjuangan Islam

Dua minggu sebelum Dato’ Hassan Ali dipecat, Tun Sheikh secara kebetulan bersua Dato’ Mustapha Setiausaha Agong PAS di Hospital Pakar Tawakal Kuala Lumpur. Tun Sheikh ke situ kerana demam dan tidak sihat. Semasa sama-sama menunggu panggilan dari kaunter pendaftaran Tun Sheikh telah mengambil peluang untuk berbual-bual dengan beliau. Apa yang menariknya ialah tokoh-tokoh kepimpinan PAS ini rata-rata bersikap jujur dan tenang. Tun Sheikh berasa lapang kerana mereka begitu mesra walaupun tidak mengenali kita. Tun Sheikh percaya ini adalah kerana mereka tidak bersangka buruk kepada sesiapa. Mereka telus dan sentiasa menjadikan hujah dari qalam Allah mahupun hadis dan sunnah sebagai panduan dan pegangan. Jika kita melakukan kesilapan umum mahupun pribadi mereka mudah memaafkannya. Mereka mengutamakan dasar-dasar syariah daripada pandangan atau kepentingan peribadi sendiri. Ciri-ciri inilah yang tidak banyak ada pada kepimpinan Melayu UMNO.

Tun Sheikh sempat memperkenalkan diri sebagai orang biasa yang pernah mengikuti ceramah atau kelas Dato’ Hassan Ali mengenai ilmu keibubapaan dan kekeluargaan sebelum Dato’ Hassan menyertai PAS. Tun Sheikh juga pernah mengikuti kuliah Ustaz Nasaruddin Mat Isa sehingga berjaya memperolehi segulung diploma Tassawur Islam. Tun Sheikh juga memberitahu, Tun Sheikh berasal dari Johor yang terkenal dengan UMNO totoknya. Tun Sheikh juga mengakui bahawa sumbangan besar Dato’ Hassan memang banyak terutama dalam bidang kepakarannya itu kerana boleh dikatakan Tun Sheikh berjaya membina keluarga dan mendidik anak-anak mengikut nasihat atau ilmu yang didapati daripada kelas beliau. Tun Sheikh hanya menambah dan menyesuaikan serta menyelaraskan dengan pendidikan Islam dan hasilnya memang memberangsangkan. Tun Sheikh juga secara berterus terang memang meminati Dato’ Hassan Ali dan pemikirannya malah menghormatinya.

Tun Sheikh bertanya pandangan Dato’ Mustapha mengenai Dato’ Hassan Ali yang digemburkan oleh media dan jawapannya secara bersahaja dan menepati atau menyenangkan Tun Sheikh kerana harapan dan pandangan Tun Sheikh terhadap Dato’ Hassan Ali serupa malah dipersetujui bersama oleh Dato’ Mustapha. Dato’ Mustapha memberitahu bahawa Dato’ Hassan terperangkap dan diperangkap oleh pakar strateji UMNO yang gerun terhadap kemajuan dan kebangkitan PAS. Dato’ Hassan telah diperguna oleh mereka secara halus dan kesilapan Dato’ Hassan ialah tidak merujuk dan meminta restu atau nasihat dari Majlis Syura/Ulamak PAS. Di sinilah letaknya kelemahan Dato’ Hassan Ali kerana banyak pembaharuan yang dibawanya dirasanya telah memberi faedah yang besar kepada PAS. Dato’ Hassan tidak sabar kerana sesuatu keputusan atau nasihat mahupun fatwa dari majlis syurat ini dianggap terlalu lambat. Dato’ Hassan terlupa bahawa Majlis Syura terdiri dari mereka yang ahli dan pakar dalam pelbagai bidang dan sesuatu isu perlu dikaji, diselidik dan ditapis sehalus mungkin sehingga keputusan yang dikeluarkan menjadi pegangan asas atau dasar yang sesuai dan tidak bercanggah dengan Quran dan Sunah mahupun pandangan ijmak ulamak yang telah ada dan adat yang tidak menyalahi syarak.

Seminggu setelah pertemuan itu Dato’ Mustapha mengumumkan pandangannya dalam akhbar Harakah tetapi tidak dipersetujui oleh Dato’ Hassan Ali sehingga selaku Setiausaha Agong PAS, Dato’ Mustapha terpaksa membuat beberapa kenyataan akhbar untuk bertahan dari penyelewengan fakta yang dimainkan oleh media UMNO. Dato’ Hassan terus dengan pendiriannya seolah-olah terbela dengan pandangan atau mempunyai pengikut ramai yang menyokongnya. Padahal itu hanyalah ilusi jahat ciptaan UMNO untuk merosakkan keyakinan rakyat terhadap dasar PAS. UMNO takut jika wibawa Dato’ Hassan terus membuka mata kumpulan professional untuk menyertai PR. Mereka yakin jika para ilmuan skular, pakar dan para professional ini tidak serasi dengan cara dan gaya PAS, mereka masih terbuka untuk menyertai PKR atau DAP yang sama objektif kearah menubuhkan sebuah kerajaan berkebajikan untuk semua rakyat, telus dan amanah dari segala penyelewengan. Pada waktu yang sama pemimpin UMNO yakin mereka akan terus gagal jika cuba membersihkan UMNO daripada budaya rasuah dan pelbagai penyelewengan yang tidak disukai rakyat terutamanya para ilmuan dan para professional.

Akhirnya, Dato’ Hassan Ali dipecat yang dianggapnya sebagai keputusan gopoh dan dipengaruhi oleh PKR. Sebenarnya beliau telah lama diperhatikan sejak beliau menyertai PAS dulu. Beliau sering dinasihati dan berbincang mengenai kuasa ekserkutif Majlis Syuara/Ulamak sebagai suatu entity tertinggi dalam birokrasi Islam. Mungkin kerana menghormati ketokohan dan kepakaran beliau, perbincangan dan nasihat adalah dalam bentuk terbuka dan bukan sebagai arahan. Kepimpinan berharap beliau mengerti dan dapat menerimanya kerana beliau seorang tokoh ilmuan yang dianggap bijak dan cerdik. Beliau memang berilmu tinggi tetapi kejayaan beliau telah mencuri waktu beliau sehingga tidak mempunyai masa untuk mentelaah ilmu-ilmu keibubapaan dari sumber islam. Tidak banyak yang dapat beliau ubah dan alih teori dan dasar ilmu keibubapaan skular menjadi atau selaras dengan sumber Islam. Hal ini telah membuat Dato’ Hassan seolah-olah terlupa bahawa segala ilmu itu telah disempurnakan oleh Allah, cuma kita sahaja dimaklumkan daripada akses pembelajaran kita sama ada sumber itu dari seseorang tokoh ilmuan terkenal atau dari sumber Islam dan sebagainya. Segala ilmu dari Allah tetapi yang buruk itu wajar kita akui dari dan kerana kelemahan diri kita. Kuasa ikhtiar dan kuasa memilih serta usaha kita itu menentukan sama ada ilmu itu kita akui dari Allah atau sebaliknya dan ini dipertanggongjawabkan ke bahu kita oleh Allah Swt.

Tun Sheikh rasa disinilah Dato’ Hassan tersilap kerana kejayaan beliau membuktikan bahawa ilmu atau kepakaran yang ada pada dirinya telah pun sampai dan diterima masyarakat umum telah melupakan beliau bahawa Majlis Syura/Ulamak adalah badan yang mempunyai kuasa pemutus tertinggi dan tidak tergugat atau boleh diganggu-gugat. Keadaan yang tenang walau dalam apa jua keadaan yang diamalkan oleh Majlis Syura PAS dilihat seolah-olah tidak memainkan peranan secara optima dan proaktif. Bagi Tun Sheikh, segala tindakan Dato’ Hassan yang mendahului keputusan atau restu Majlis syura telah mengakibatkan keyakinan Dato’ Hassan terhadap majlis itu tipis. Manakala ketenangan Majlis Syura dalam segala keadaan adalah membayangkan mereka berpendirian tegas dangan sumber utama Quran dan Hadis dan itulah ciri-ciri keimanan kerana mengetahui kuasa dan redha ketentuan Allah.

Dato’ Hassan terlupa kekurangan dirinya dalam bab-bab yang bersangkut paut dengan syariat Islam sehingga menjadi cara dan gaya hidup seorang muslim adalah menjadi matlamat utama Majlis Syura/Ulmak PAS. Dato’ Hassan Ali sebenarnya bukanlah suka kepada UMNO kerana rasa kecintaan Islamnya telah memperlihatkan perilaku kecurangan UMNO. Beliau juga tidak sabar dengan apa yang dianggap kelembapan atau lambat PAS bertindak terhadap sesuatu isu. Beliau betul-betul terlupa bahawa kepimpinan PAS tidak membuat keputusan mengikut sesedap hati atau fikiran. Beliau begitu yakin kelembapan inilah yang membuat PAS tercicir. Dan beliau sangat bersetuju bahawa PAS kelihatan bergerak maju apabila banyak ahli-ahli berpendidikan skular dan professional seperti beliau menyertai PAS kerana beliau sendiri telah berusaha dan menarik ramai Melayu skular dan professional yang tiada berlatar belakang agama menyertai PAS. Hal ini pula sangat dikhuatiri UMNO kerana PAS selama ini dilihat jumud kerana ketiadaan professional di dalamnya. Mereka, para ulama dan para ustaz sering diperlekeh kerana gagal menunjukkan kecekapan pelaksanaaan tadbir yang sistematis dan cemerlang.

Apabila PAS berjaya menerangkan kesederhanaan Islam yang prihatin kepada seluruh manusia meskipun kepada yang kafir dan menerangkan penyelewengan Melayu UMNO sehingga menarik ramai kaum India dan Cina dan yang bukan beragama Islam menyokongnya, UMNO bertambah curiga jika tembelangnya akan pecah dan terus merencana pelbagai onar untuk melemahkan PAS. PAS pula sangat mengenali prinsip dan dasar UMNO yang double standard dan hipokrit. Mereka banyak berdoa dan menyerah takdir kepada Allah yang memiliki rencana terbaik. Itu pun setelah PAS bertungkus lumus menampan dalam keadaan serba kekurangan. Namun mereka tetap yakin mereka akan dikurniakan dua kemenangan iaitu di dunia meskipun mungkin kalah dan dianiaya serta difitnah di dunia, mereka menang dengan kesabaran. Dan di akhirat tentu sahaja janji tuhan tidak bohong. Marilah kita semua berdoa semoga Tuhan membuka pintu hati kita untuk mengimarakkan Sunatullah,sunahNYA. Amin….

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Kuala Lumpur 25.1.2012

Pak Uteh dan Mak Uteh Malu Perkenal Menantu

0 comments

Pak Uteh dan Mak Uteh Malu Perkenal Menantu

Di musim Raya Aidil Fitri lepas Tun Sheikh sekeluarga sibuk memenuhi undangan majlis pernikahan atau kenduri kahwin saudara dekat mahupun saudara jauh dan keluarga sahabat handai. Bermula dari selatan Johor iaitu pada hari raya ketiga hingga ke Kedah pada pertengahan Syawal dan ke Perak dan Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan di penghujung Syawal. Ada yang terpaksa Tun Sheikh tinggalkan kerana tidak sempat atau terkena pada hari dan tarikh yang sama.

Di Perak, Tun Sheikh telah singgah meraikan majlis kenduri keluarga pupu dan telah bertemu sanak saudara yang datang ke sana. Bapa pengantin menceritakan bahawa adiknya sudah setahun lebih bermenantu tetapi tidak memperkenalkan menantu barunya itu. Sebelum itu ahli keluarga telah mendapat berita bahawa isteri adiknya itu atau Utih telah menuntut cerai daripada Pak Utih. Ketika majlis perkahwinan di Perak itu Mak Utih telah hadir dengan suami baru dan begitu juga Pak Utih dengan isteri barunya. Masing-masing menunjukkan sporting dan persefahaman dengan gaya tersendiri. Mereka telah memperkenalkan pasangan masing-masing kepada sanak-saudara dan juga bermesra diantara mereka sendiri.

Suami baru Mak Utih berusia 60 tahun iaitu 3 tahun tua dari Mak Utih. Beliau kelihatan begitu segak dan masih tegap. Pak Utih pula telah memperkenalkan isteri barunya yang berusia 38 tahun yang cantiknya lebih kurang seperti Mak Utih juga. Tetapi apabila ditanya berkenaan menantu mereka, masing-masing tidak menjawab dan coba mengalihkan perbualan.

Semasa mereka sedang berhadapan isu perceraian, anak perempuan mereka telah putus tunang kerana keluarga sebelah lelaki tidak mahu anak mereka hidup terumbang ambing dengan keluarga yang ada sejarah perceraian. Anak Pak Utih seorang guru perempuan berijazah memiliki wajah yang cantik seperti Mak Utih. Ketika anak gadisnya sedang kecewa, Mak Utih telah membawanya berubat secara tradisional bagi mengembalikan semangat dan menghilangkan kemurungan. Tidak disangka pengamal perubatan tradisional itu ialah seorang pemuda yang telah berusia 40 tahun yang masih bujang. Daripada beberapa pertemuan beliau telah jatuh hati kepada El yang sedang dirawatnya. Mak Utih mendapati beliau cocok dengan anak gadisnya kerana Bakar mempunyai tampang yang kacak kerana berdarah campur Melayu-Arab. Kedudukan social dan kewangan atau perusahaannya juga telah stabil. Mak Utih mendapat maklumat bahawa Bakar lambat untuk berumah tangga kerana menjaga ibunya dan setiap kali Bakar atau ibunya perkenalkan calon isteri ada sahaja yang tidak berkenan di hati masing-masing. Apabila memperkenalkan El, ibunya terus bersetuju dan sangat gembira. Mereka pun telah mengadakan majlis perkahwinan di sebuah hotel terkenal di ibu kota.

Apa yang berlaku ialah, Mak Uteh telah mengenepikan keluarga Pak Utih ketika memperkenalkan bakal suami El. Setelah bernikah, abang Pak Utih iaitu Pak Long sangat terkejut kerana mengenali Bakar selaku bekas pekerjanya yang pemalas dan suka berpoya-poya. Bakar sering menunjuk-nunjuk gadis-gadis di pejabat tempat beliau bekerja terhadap keberadaan keluarganya dan juga sering membawa teman perempuan yang berlainan ke pejabat. Pendeknya Bakar ialah seorang pemuda yang tidak bertanggongjawab dan telah menggunakan kekacakannya memperdaya gadis yang tergila-gila kepadanya. Bakar memang tinggal bersama ibunya kerana bapanya beristeri empat tetapi kelewatan Bakar mendirikan rumah tangga atau bertemu jodoh bukanlah kerana factor ibunya tetapi kerana perangainya diketahui keluarga perempuan dan menolak pinangan atau mendapat halangan daripada keluarga gadis yang hendak diperisterikan.

Abang Bakar pula berkerja di bawah Pak Itam iaitu adik kepada Pak Ngah yang mengadakan majlis kenduri kahwin di Perak. Pak Itam tidak suka kepada Bakar kerana abang Bakar ialah seorang pekerjanya yang tidak bersopan dan bertanggongjawab. Bakar dan abangnya kini telah berhenti dari bekerja dengan Badan Berkanun. Mereka mempunyai perangai yang lebih kurang serupa dan suka menunjuk-nunjuk seolah-olah dari keluarga yang berada pada hal tidak seberapa. Bapa mereka hanya seorang ketua kampong dan pengamal perubatan tradisional. Kelebihannya yang sering diperkatakan ialah kerana dekat dengan ramai pemimpin UMNO. Kini Bakar mewarisinya. Ada desas desus mengatakan Bakar telah menjampi Ela untuk dirinya sendiri ketika Ela berubat dengannya.

Di penghujung majlis ketika Tun Sheikh sedang bersiap untuk pulang, barulah Ela suami isteri sampai. Tun Sheikh secara firasat terasa Bakar tidak selesa berkenalan dengan Tun Sheikh. Dia menolak permintaan bapa mertuanya supaya makan sehidang dengan Tun Sheikh tetapi terpaksa. Dari perbualan, Tun Sheikh mengetahui bahawa amalan perubatannya adalah dapatan dari saka dan ditambah dengan sedikit mempelajarinya atau menuntut di Indonesia. Firasat Tun Sheikh, aura pengamalan Bakar ialah dengan bantuan dampingan atau bantuan makhluk halus bukan makrifat kepada Allah. Tun Sheikh dapat mengesannya kerana dia seolah-olah kepanasan dan tidak suka bercerita mengenai ketuhanan meskipun mengaku mengamalkan perubatan Islam. Apa yang menarik mengenai Bakar ialah pengakuannya yang telah bertaubat dengan perangai muda-muda dahulu setelah menceburkan diri dalam perubatan tradisional. Tun Sheikh gembira dengan ketelusannya itu tetapi muskil dengan keyakinannya terhadap rawatan tradisional yang didakwa mengikut syariat Islam.

Akhirnya sukalah Tun Sheikh mengingatkan dan menasihatkan anak-anak muda bahawa memang terdapat sebuah hadis yang bermaksud bahawa kita akan berjumpa dengan orang-orang yang biasa kita kenal di dunia ketika di akhirat nanti. Bayangkan keadaan akhirat yang begitu luas dan besar tetapi orang yang kita jumpai ialah orang yang telah biasa kita kenal di dunia. Di dunia yang kecil ini lebih-lebih lagi kerana melihatkan keadaan Bakar bahawa dia tidak dapat lari atau merahsiakan perangai nakalnya ketika muda sampai seolah-olah dihukum Tuhan kerana terpaksa menanggung perasaan malu atau tidak selesa ketika bertemu dengan orang yang dikenal ketika berperangai buruk. Oleh sebab itu kita hendaklah memastikan kita sentiasa bersopan santun dan berakhlak mulia kerana hari ini akan menjadi imej pada diri kita di masa hadapan. Satu perkara lagi yang mungkin anda tidak peka ialah apabila kita berkelakuan buruk atau mengamalkan sesuatu amalan yang bercanggah dengan syariat Islam, maka kita akan terasa tidak begitu selesa dan senang apabila bergaul atau berdekatan dengan orang yang alim atau para pendakwah yang ikhlas kepada Allah. Rahsianya ialah roh yang kotor memang telah ditetapkan oleh Tuhan akan berasa panas dan berusaha menjauhkan diri daripada roh yang bercahaya.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Isteri Nusyuz Suami Tidak Dayus

0 comments

Isteri Nusyuz Suami Tidak Dayus

Kali ini Tun Sheikh akan ceritakan mengenai seorang sahabat seusia Tun Sheikh yang datang mengadu hal dan meminta pandangan. Beliau tinggal dan bekerja di Johor Bahru. Harapan Tun Sheikh mudah-mudahan kisah beliau dapat sama-sama kita manfaatkan dan diambil iktibar. Beliau adalah sahabat baik sepermainan dari sekolah rendah hingga menengah. Masa di bangku sekolah terutama pada masa kami berusia remaja, beliau agak sopan kerana tidak suka pada perempuan, tidak seperti Tun Sheikh dan teman-teman lain. Meskipun kami bersekolah di sekolah yang tidak bercampur perempuan dari tingkatan 1 hingga 5 tetapi ada pelajar perempuan pangkat kakak-kakak yang melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 di sekolah Tun Sheikh. Walaupun kami tidak ada pacar atau berpacaran tetapi sering juga berhubungan atau bergaul dengan mereka dalam persatuan sekolah.

Sahabat Tun Sheikh tidak suka perempuan kerana didikan dan larangan orang tuanya . Ibu bapanya juga melarang Md Noor berkawan dengan kawan yang ada teman perempuan dan tidak benarkan membawa kawan wanita datang ke rumah. Dari sudut yang lain, Tun Sheikh menganggap keluarga Md Noor agak alim dan beradat. Ibunya seorang yang warak dan bapanya seperti seorang yang zuhud. Md Noor lambat mendirikan rumah tangga. Beliau hanya bertemu jodoh ketika berusia 40 tahun. Md Noor berkenalan dengan isterinya Ruzynawaty binti Tanak ketika berkursus di Kuala Lumpur. Ruzynawaty ketika itu berusia 30 tahun. Beliau telah menemani Md Noor menunjuk jalan-jalan di Kuala Lumpur . Sebulan kemudian Md Noor bernikah kerana tidak suka bermesra dan berkawan lama-lama dengan perempuan bukan mahram.

Ketika beliau menyampaikan hajatnya untuk bernikah pada Tun Sheikh dulu, satu nasihat pun tidak didengarnya. Beliau juga tidak dihalang dan tanpa periksa terus dipersetujui orang tuanya. Ini adalah kerana mereka berasa bersalah hingga menyebabkan Md Noor tidak berminat untuk berumah tangga ketika usia muda. Tun Sheikh agak terkejut cara dia membuat keputusan tetapi tiada siapa boleh menasihatinya lagi. Lagipun orang tua Md Noor beria-ia suruh dia kahwin cepat. Ketika Md Noor memberitahu nama bakal isterinya, Tun Sheikh sudah berfirasat seperti sesuatu yang tidak sesuai. Tun Sheikh nasihatkan para ibu bapa dan sesiapa saja yang membaca tulisan ini agar merancanglah jika hendak menamakan anak-anak kita. Mungkin orang tua kita dahulu jahil atau terikat sangat dengan adat resam yang tidak tahu asal punca. Mereka beri nama anak ikut suka hati dan kebiasaan saja.

Tun Sheikh tidaklah menghina nama isteri kawan Tun Sheikh itu yang pada pandangan Tun Sheikh amat tidak sesuai kerana Tun Sheikh terbayangkan maksud ‘bunga mawar perzinaan dan persetubuhan’. Tidak kiralah kita ini Melayukah, Bugis, Jawa atau apa tetapi jika kita benar-benar faham kepada agama Islam seharusnya kita mengikut panduan yang Nabi SAW ajarkan agar memberi nama yang bermaksud baik-baik belaka kerana nama itu dapat mempengaruhi tingkah laku. Ruzynawaty berketurunan Bugis berasal dari Pontian. Dia berkerja di sebuah badan berkanun. Dari segi pendapatan, sama saja dengan Md Noor, Cuma Md Noor sudah lama kanan dan dari segi sekufu Md Noor lebih sikit kerana keluarga Ruzynawaty ialah orang kampung yang susah di Tampok. Tapi memang dasar Bugis, beliau sungguh bergaya seolah-olah macam anak orang kaya. Mungkin bagi menyesuaikan dirinya yang cantik bertubuh tinggi lampai berkulit putih seperti seorang model. Kata orang, jika seorang lelaki terpandang memang akan menoleh semula.

Ruzynawaty bekerja di badan berkanun yang tidak ada di Johor Bahru dan beliau tidak sanggup berhenti kerja kerana membantu keluarga. Selepas berkahwin, Md Noor belikan sebuah rumah tol yang bercantum dengan tiga pintu rumah sewanya di Kuala Lumpur. Duit kiriman isteri kepada ibu bapanya sebayak RM600 sebulan tidak diganggu malah dia sendiri sering menghulur apabila balik Pontian. Kini 11 tahun sudah usia perkahwinan mereka. Pernah dua kali Md Noor bertanya mahukah Ruzynawaty bercerai kerana hidup mereka berjauhan tetapi tidak dikehendaki oleh isterinya. Kali pertama kerana Md Noor kasihan kepada isterinya yang terpaksa mengurus sendiri diri dan anak-anak. Md Noor hanya datang setiap 2 minggu sekali di hujung minggu dan beberapa hari jika bercuti panjang yang bersambung dengan cuti am. Mereka telah dikurniakan 3 orang anak seorang lelaki dan 2 perempuan. Anak sulung lelaki sudah berusia 7 tahun, 5 tahun dan bongsu baru 2 tahun.

Kali kedua Md Noor bertanyakan sama ada isterinya mahu bercerai ialah setelah isterinya melahirkan anak mereka yang ketiga. Sebelum itu Md Noor sering dapat mimpi buruk, isterinya menduakan dirinya. Apabila disiasat, anak-anaknya telah menceritakan ibunya selalu keluar makan dengan Uncle Din dan mereka kenal dan sayang dengan Uncle Din. Darah Md Noor terus menyirap tetapi hatinya tidak sampai hati mengambil tindakan yang memburukkan keadaan. Kalau direnung dan diingat-ingat isterinya memang dingin di atas ranjang tetapi Md Noor tidak kisah kerana yakin kepada Allah dan tidak berburuk sangka. Tetapi apabila sering bermimpi buruk sampai pernah bermimpi arwah guru agamanya suruh menceraikan isterinya, beliau menjadi bingung.

Semasa isterinya mengandung anak ketiga, beliau begitu gelisah dan berjumpa dengan Tun Sheikh. Sungguh serba salah Tun Sheikh dibuatnya. Akhirnya Tun Sheikh suruh dia buat solat istikharah dan bersabar. Fikirannya kusut sehingga mengadu kepada Tun Sheikh bahawa anak-anaknya tidak ada yang ikut rupa wajahnya. Tun Sheikh bersyukur kerana Md Noor mengerti agama dan beliau juga agak warak seperti bapanya. Dia bukan sahaja membuat solat istikharah tetapi juga solat hajat dan solat-solat tahjud. Terkejut Tun Sheikh apabila beliau memberitahu bahawa beliau telah menyerahkan bulat-bulat kepada Allah dan beliau sendiri memohon ampun jika selama ini fikirannya berburuk sangka walaupun beliau begitu yakin bahawa kanak-kanak kecil tidak tahu berbohong dan perlakuan isterinya juga berubah seperti tidak berapa kisah dengan kehadiran atau kedatangannya ke Kuala Lumpur.

Apabila beliau siasat dari sahabat dan kawan-kawan isterinya, beliau mendapat maklumat bahawa isterinya memang mempunyai ramai teman lelaki. Pernah putus tunang sebanyak 3 kali dan pergaulannya agak bebas. Kawan-kawan pernah ternampak isterinya keluar dengan kekasih lama tetapi oleh sebab dibawa anak bersama, mereka tidak mengesyaki apa-apa. Apabila Md Noor bertanya kepada isterinya, beliau mengaku tetapi tidak mengaku telah melakukan perkara keji. Md Noor sungguh kecewa lalu berdoa kepada Tuhan jika isterinya telah berzina dan mengampun dosa dirinya yang tidak dapat mengawal isteri maka ambil saja nyawanya atau nyawa isterinya sebelum melahirkan anak yang ketiga. Md Noor tidak sanggup melihat dan bertanggungjawab memelihara anak haram jika itu bukan anaknya. Tetapi Md Noor menyerahkan bulat-bulat kepada Allah sama ada memakbulkan doanya atau sebaliknya. Bila beliau berulang kali bertanya kepada isterinya sama ada Ruzynawaty telah terlanjur, isterinya tidak menjawab dan buat bodoh sahaja. Apabila didesak, dia berani mengatakan bahawa dia juga serahkan kepada Tuhan. Md Noor bertaklid jika kamu berzina maka tertalak kamu tetapi jika kamu tidak berterus terang maka kamulah yang menanggung segala dosa . Aku akan melayan kamu sebagai suami sehinggalah ketentuan Allah.

Sehingga ke hari ini jodoh mereka masih panjang. Kawan-kawan Ruzynawaty tidak lagi nampak Ruzynawaty keluar dengan teman lelaki. Md Noor seperti biasa menunaikan tanggungjawabnya sebagai suami mengikut keupayaannya.Apabila Tun Sheikh tanya bagaimana perasaannya? Beliau memberitahu bahawa beliau kecewa tapi melupakan rasa itu dengan sentiasa berzikir. Beliau bercadang bersara awal untuk dekat dengan isteri dan anak-anaknya yang masih kecil. Mari kita sama-sama mendoakan semoga mereka bahagia dan hidup dalam kebajikan. Amin.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Wanita Pertama Malaysia Pembayang Kehancuran

0 comments

Wanita Pertama Malaysia Pembayang Kehancuran

Isu isteri pemimpin sesebuah negara samada negara maju atau negara mudur sangat mempengaruhi kesetiaan dan pandangan rakyat umum sesebuah negara itu. Sejarah tamadun manusia sudah mencatat bukan satu dua cerita tetapi sudah beribu. Malah jika Al Quran itu dijadikan bahan rujukan utama oleh kerajaan seperti Malaysia contohnya, tentu sekali cerita mengenai isteri pemimpin ada tercatat di dalamnya. Dan tentu ajaib sekali bukan sahaja contoh yang baik termaktub atau terakam dalam Al Quran malah tokoh isteri-isteri yang jahat dan curang juga ada. Tujuannya semata-mata untuk memberi pengajaran dari Maha Pencipta.. Sayugia cerita wanita pertama atau isteri-isteri pemimpin utama sebenarnya bukan sahaja untuk dijadikan panduan tetapi juga adalah sebagai lambang halatuju sesebuah kerajaan samada kearah kehancuran atau keharmonian.

Tidak banyak isu mengenai perangai wanita pertama yang tidak disenangi rakyat ketika era YM Tunku Abd Rahman, Tun Abd Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir. Isu kurang senang mula timbul di zaman Paklah tetapi tidak begitu menyentap hati kerana beliau kembali ke rahmatullah. Rakyat pula terasa sedikit pelik apabila Pak Lah beristeri baru yang dikira jauh sekali dengan kesesuaiannya sebagai seorang yang faham serta dari keturunan beragama. Lebih janggal apabila Pak Lah mendakwa akan berjuang dan memperkasa hal-hal agama. Sehubungan itu beliau dianggap retorik sahaja kerana keluarganya sendiri terperangkap dalam isu rasuah dan salah menggunakan kuasa. Akhirnya beliau dinasihati berundur sebelum dipaksa atau dipecat. Orang yang gigih berusaha menjatuhkannya dengan pelbagai kelemahan diri yang dibongkar ialah mantan Perdana Menteri sendiri yang telah berterus terang mengaku kesilapannya melantik Pak Lah menggantikannya.

Kini memang ada desas-desus Dato’ Najib pula dinasihati agar berundur jika ingin menyelamatkan kuasa UMNO yang sedang memerintah sebelum terbungkus dan ditolak rakyat sepenuhnya. Najib bukan sahaja dilihat lemah tetapi sudah dituduh sebagai penjenayah yang tenang. Najib yang terkenal dengan muka manis yang jujur serta berbibir merah yang menarik kini dijadikan liabiliti oleh orang UMNO sendiri. Ini adalah gara-gara Najib terlalu tolerate dengan taulan dan teman dalam BN dan sekaligus dianggap tidak mampu mengawal isterinya yang semakin hari kelihatan semakin buas merompak hak rakyat. Soal Najib sendiri dari keluarga yang kaya raya sedikit pun tidak dihebahkan atau dipedulikan oleh musuhnya yang terdiri dalam kelompok UMNO juga.

Semasa perhimpunan isteri-isteri pemimpin negara atau wanita pertama pada tahun 2010, wanita pertama Malaysia yang kontrovesi ini dituduh telah melakukan terlalu banyak pembaziran dengan menggunakan wang rakyat mahupun wang sendiri untuk kepentingan peribadi. Beliau dituduh suka bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk samada kemewahan diri atau negara kepada tetamu dan orang-orang penting kerajaan dalam dan luar negara. Beliau dituduh telah memakai subang berlian yang baru dibelinya bernilai RM10 juta. Perkara ini dikatakan telah dibongkar oleh SB yang telah mula bosan dengan karenah keluarga PM baru.

Isu kegemaran beliau suka berbelanja besar di gedung-gedung mewah di luar negara juga sering terbongkar. Tetapi apalah dihairankan sangat kerana datuk kepada Najib adalah seorang jutawan hasil saham perniagaan judi di Genting yang terkenal di seluruh dunia dan kini diwarisi oleh Najib. Tetapi rakyat tetap tidak senang hati dan mula menunjukkan kemarahan apabila Najib meluluskan ratusan jutaan ringgit dalam belanjawan negara kepada jabatan yang tidak pernah wujud yang dituduh diterajui oleh wanita pertama iaitu isteri beliau sendiri. Ironinya, mereka yang menentang belanjawan tersebut diketuai oleh pemimpin UMNO sendiri yang tidak berpuas hati.

Ketika ini, isu wanita pertama membeli cincin bernilai RM24 juta pula diuar-uarkan. Proses pembelian dan urusan penghantaran dan kemasukan cicin tersebut dituduh dengan menggunakan saluran rasmi bagi barangan peribadi dan ini terang-terangan telah berlaku penyelewengan setidak-tidaknya kerana mengelak dari kena cukai. Isu ini walaupun kerajaan sedaya upaya menutupnya tetapi rakyat telah maklum kebuasan citarasa wanita pertama adalah lambang kehancuran negara. Rakyat mengerti meskipun itu adalah hak peribadi tetapi keadaan melampau batas itu adalah negative dan terlalu janggal serta tidak dapat diterima rakyat. Mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir pula telah mula berasa tidak puas hati terhadap kepimpinan Najib. Beliau sengaja menjadi penaung kumpulan ekstrim Melayu yang diketuai oleh Dato’ Ibrahim Ali yang terkenal dengan perilaku negatifnya dalam berpolitik sehingga terkenal dengan ikon pemimpin katak.

Bagi umat Islam, kedudukan wanita adalah sangat tinggi dan tempatnya adalah sesuai sebagai lambang maruah sesebuah kerajaan atau negara. Wanita adalah pendokong kepada lelaki dan jika suaminya ialah seorang pemimpin, beliau adalah tokoh yang bertanggongjawab menjaga maruah dan kehormatan suami dan keluarganya dalam segala hal. Jika beliau sendiri adalah seorang pemimpin rakyat atau seorang menteri, tentunya kesetiaan beliau adalah kepada ketua iaitu seorang lelaki yang berkuasa. Kerakusan dirinya terhadap pangkat, harta dan kuasa atau campurtangannya dalam pemerintahan suami akan mengundang kehancuran yang berpunca dari pelbagai fitnah. Akhirnya kuasa kerajaan akan menjadi lemah dan terkubur. Begitulah rakaman rentetan sejarah kebudayaan dunia. Bagi Islam, wanita itu mestilah beriman dan beramal sebagai wanita muslimah mengikut panduan syarak.

Bersumberkan perilaku dan perihal wanita di negara ini samada terhadap pemimpin dan wanita pertama atau wanita pada keseluruhannya terutama wanita-wanita UMNO yang berkuasa tetapi tidak mengamal dan membudayakan cara hidup wanita muslimah, maka gambaran yang mereka bawa adalah kearah kehancuran tamadun Melayu Islam itu sendiri. Mungkin ramai wanita Melayu atau wanita Islam di Negara ini tidak bersetuju tetapi itulah hakikat halatuju budaya yang mereka bawa kerana wawasan mereka terpesong daripada petujuk agama. Tanpa sedar wanita yang berkuasa atau wanita yang tidak muslimah pada hari ini adalah agen suratan takdir mempercepat tanda-tanda hari akan berlaku kiamat.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Perginya Mahaguru Falsafah Beruk Melayu

0 comments
Daripada Beruk Pun Ada Pengajaran
Bagi Orang Yang Mengenal Tuhan


Hari ini 8 April 2011, genap seminggu sahabat seguru, sahabat baik, sahabat sepegurauan keintelektualan, geng gost buster dan juga hard core hobi memancing Tun Sheikh meninggal dunia pergi untuk selama-lamanya. Al-fathiha kepada Hj Abu yang dikasihi. Tun Sheikh yakin sudah menjadi rezeki dan kurnia Tuhan kepada beliau, walau sering diperlekeh oleh bekas-bekas bos dan sahabat seangkatannya yang telah bersara tetapi bagi Tun Sheikh beliau adalah seorang genius dan pemikir yang amat unik terutamanya mengenai keadaan sekeliling dan juga hal-hal profesional di tempat kerjanya. Malangnya beliau hidup dalam budaya Melayu yang berpenyakit PHD maka buah fikiran dan ideanya sering dinafikan kerana boleh mengancam kewibawaan ketua mahupun sahabat-sahabat yang menjadi favorit kepada bos besarnya.

Tepat jam 4.50 pagi Jumaat 1 April 2011, Tun Sheikh menerima panggilan telefon daripada Pakku Raja yang dalam keadaan sungguh sebak menyampaikan berita kematian mengejut Hj Abu. Tun Sheikh amat faham bagaimana Hj Abu atau Hj Abon sekeluarga sangat dikasihi oleh Pakku Raja seperti anak kandung sendiri. Kami sering bersama pada malam-malam hari ketika orang sedang sedap lena, bersembang dengan tuan-tuan guru yang dikenali dengan kemursyidan dan kebarkatan ilmunya. Kami juga sering bersama sebagai satu team gost buster dan Hj Abon merupaka seorang yang berkebolehan mengupas ayat-ayat yang tersirat khususnya berkaitan tauhid uluhiyah. Kefahamannya mengenai tawakal dan takdir Tuhan boleh dikatakan menyampai kepada keihklasan beliau menerima dan membuat segala sesuatu ke arah kebaikan semata-mata kerana Allah dan dengan keikhlasan tanpa mengharap upah kecuali terserah kepada Allah yang menentukan.

Sebenarnya ini adalah hasil tekanan yang beliau terima sejak muda di pejabat. Orang memang tidak mengenali beliau dengan dekat yang berketurunan ulamak dan pembesar Muar. Sampai beliau menghembuskan nafas terakhir, Tun Sheikh percaya bahawa ramai sahabat taulannya tidak mengetahui bahawa beliau bersaudara beberapa pupu dengan Perdana Menteri kerana Tun Rahah adalah ibu saudara pupunya. Namun tidak pernah beliau mengambil kesempatan meskipun beliau menghadapi pelbagai tanggapan negatif dan tertekan di tempat kerja.

Tuhan Maha Berkuasa, hanya kerana penstrukturan semula organisasi pejabatnya yang mengutamakan kekanan dalam perkhidmatan, beliau terus melompat menjadi pengarah daripada pegawai biasa. Semenjak itu, beliau terus cemerlang. Bagi Tun Sheikh, beliau ialah mahaguru falsafah beruk Melayu kerana berjaya mengimplimentasikan falsafah itu sehingga jabatannya bertambah gemilang kerana kefahaman anak-anak buahnya terhadap falsafah itu.

Ketika menerima khabar kematiannya, Tun Sheikh secara spontan tersebut alhamdulillah daripada inalillah kerana jiwa Tun Sheikh amat terasa bahawa ini adalah anugerah Allah yang sangat besar kepada beliau. Tun Sheikh yakin ini juga sebagai bukti keampunan Allah kepadanya yang dikenali negatif kerana mainan gosip orang yang hasad dan penerimaan Allah terhadap sumbangan bakti dan kebaikannya walaupun diperlekeh sahabat handai yang buta hati. Sebaik-baik anda, sanggupkah anda mengajak sahabat yang tidak pernah solat ikut anda bersolat sama.? Dan apabila sahabat itu menolak adakah anda mendoakan kebaikan baginya? Itu adalah salah satu keunikan Hj Abon yang Tun Sheikh tahu. Satu lagi, walau sejauh mana kita berfikir, memberi pandangan dan buah fikiran, beliau akan kembali dan merujuk kebesaran Tuhan.

Pada hari kematiannya ini, Tun Sheikh juga mengingati sendaan dan gurauan kami ketika Aprilpool. Rupa-rupanya aprilpool ini menjadi hari kematiannya dan sebenarnya pada hari aprilpool juga kami insaf dan amat terkesan di sanubari. Peristiwa ini berlaku ketika kami masih muda, Tun Sheikh belum pun 30 dan beliau berusia sekitar 34 tahun. Kami mendengar berita kematian seorang kenalan disamping merekacipta berita anak dara tua di pejabat bertemu jodoh di hari aprillpool. Kami telah bergelak macam hendak pecah perut tetapi apabila ditegur oleh Pakku Raja bahawa gurauan kami sudah amat melampau, barulah kami terhenti. Mangsa berita ialah Pakku Raja sendiri. Beliau naik angin dan suruh kami bertaubat kerana jodoh pertemuan dan kematian dan hukum hakam agama tidak boleh dibuat gurauan. Sejak itu kami berubah dan Haji Abon sangat serius memperbetulkan landasan mindanya. Kami tidak lagi mencari alasan dan ponteng solat ketika memancing tidak kira dalam bot di tengah laut mahupun di atas lumpur di pulau terpencil.

Tun Sheikh hanya berenggang sedikit daripadanya semenjak beliau menjadi pengarah di jabatannya dan Tun Sheikh tidak lagi mengikut rombongan memancing dengannya setelah pertama kali terhidap penyakit mabuk laut di laut Mersing. Sehingga sebelum meninggal dunia Hj Abon masih memancing di laut dan di kolam tetapi sejak Tun Sheikh terkena mabuk laut dan merosakkan program memancing dengannya di Pulau Tioman itu, Tun Sheikh pun menggantung joran.

Ketika menziahi mayatnya di rumah, hati Tun Sheikh berasa terlalu sebak bukan kerana pemergiannya atau kehilangannya, tetapi kerana terasa cemburu kepadanya yang mendapat kebahagiaan. Biarlah berbeda dengan apa orang lain kata tetapi bagi Tun Sheikh, mayat beliau kelihatan tersenyum gembira, rohnya berpisah pada hari Jumaat dan inilah sebenarnya pernah sama-sama kami mengaminkan doa ketika menziarahi seorang tuan guru tariqah yang menutup tazkirah perbincangan dengan memohon roh kami diambil pada hari Juamaat kerana terlepas seksa kubur dan terdaftar sebagai ahli surga yang dijanjikan.

Berbahagialah Hj Abon, doa beliau telah terkabul tetapi bagi sahabat yang masih buta, masih saja menggosip yang bukan-bukan termasuk kematiannya mengejut disebabkan keserakahan nafsunya memakan durian sehingga diserang penyakit jantung, mementingkan piviratsi keluarga dengan memandu sendiri padahal pemandu rasmi disediakan. Terjentik juga sakit hati di Tun Sheikh apabila sudah ada pula desas-desus bahawa isteri yang ditinggalkannya tidak akan sanggup meneruskan pekerjaan dan akan melepaskan jawatannya sebagai timbalan ketua pengarah.

Bagi Tun Sheikh, Tuhan telah memilih Hj Abon dengan penuh keredhaan kerana tauhid yang mantap yang diperjuangkannya di setiap kali perbicaraan. Meskipun Hj Abon dikenali sebagai orang dan sahabat yang biasa tetapi bagi Tun Sheikh beliau adalah pengamal Tariqah Al Khodiriah (Sheikh Kadir Al Jalani). Biarlah orang kata beliau tin kosong dan ada yang mengatakan cakap tidak serupa bikin tetapi amat jelas kata-kata dan perbicaraannya adalah dakwah menagongkan Allah. Satu peringatan daripada Hj Abon ialah "Semua ini adalah pakej penghidupan kita dan Allah meminjamkan untuk sementara sahaja. Akhirat jua yang kekal."

Al Fatiha untuk Haji Abon @ Hj Abu bin Hj Abdul Rahman

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere