ADIPUTERA KANAK-KANAK PINTAR YANG PELIK

MESEJ ADIPUTERA BUDAK PINTAR DUNIA DARI MALAYSIA

Kelmarin, anak Tun Sheikh tiba-tiba saja bertanyakan asal-usul keluarga. Tun Sheikh kata...ya Melayu dan boleh juga jika hendak mengaku sebagai Melayu totok.Bila ditanya apa cerita sebenarnya. Dia kata baru balik bersama rombongan staf kepimpinan Jabatan Islam UM dari menziarahi kanak-kanak pintar Adiputera di rumahnya di Gombak. Adiputera sangat sibuk tetapi terasa pelik di benak bapanya kerana dia kelihatan gembira dan sanggup menghabiskan masa lebih 2 jam bersembang dengan rombongan UM. Bapanya sering membantu melayani tetamu yang ingin berjumpa Adiputera. Pelbagai kelompok tidak kira dari jenis kerjaya atau umur dan pertubuhan telah datang untuk mengenali Adiputera secara dekat.

Kadang-kadang Adiputera bersikap pemilih yang tidak difahami oleh bapanya. Beliau enggan bertemu lama dengan kelompok-kelompok tertentu tetapi tidak terus menolak atau enggan berjumpa. Adiputera akan turun dari bilik dan ruang khas yang disediakan untuknya berkarya dan berfikir di ruang atas di rumahnya. Adiputera baru berusia 11 tahun tetapi telah mengusai banyak ilmu seperti tahfis dan tafsir al-quran dan hadis tetapi ikon kepintarannya ialah dalam matematik dan sains.

Adiputera sangat senang jika dirinya dikaitkan dengan anugerah Allah dan mengangkat kehebatan Islam daripada pujian-pujian yang dikhususkan kepadanya.Dia bersikap merendah diri dan adakalanya jika orang atau seseorang tokoh lebih-lebih memujinya, dia segera ingatkan mereka supaya kembali memuji dan bersyukur kepada Allah swt.

Tun Sheikh bertanya lagi...apa yang anak Tun Sheikh dan rombongannya dapat? Dia kata, bagi kami ini adalah anugerah Tuhan yang amat besar kepada bangsa Melayu. Ini bukan soal kehebatan dan kepelikan tetapi sebagai suatu mesej dari Tuhan kepada bangsa Melayu iaitu anugerah dan limpahanNya untuk memberi peluang bangsa Melayu mengenal diri dan bangun menjadi umat contoh di dunia ini.

Tun Sheikh bertanya lagi...apa yang diperkata oleh Adiputera atau bapanya? Anak Tun Sheikh cerita, dalam penghayatan dan kesimpulan dari rombongan mereka, mereka dapati Adiputera seorang kanak-kanak genuis pelbagai bidang dalam keilmuan Islam. Pelik kepada masyarakat umum kerana Adiputera memperoleh ilmu secara ilham dari cetusan minda yang sangat asas tetapi dia dapat mengolah dan memperjelaskan dengan begitu detail seperti seorang profesor atau seorang mahaguru.

Adiputera berpesan supaya cintailah Melayu dan kebudayaannya terutama yang tidak bertentangan dengan sunah. Hormatilah para raja yang mempunyai daulat dan keistimewaannya. Angkatlah daulah Islam setinggi-tingginya dan bersatupadu semua Melayu melalui agama dengan bangsa lain yang seagama dan juga dengan orang kafir yang tunduk kepada dasar-dasar Islam yang adil dan sempurna.Jadikanlah Al-Quran dan As-Sunah sebagai petunjuk utama dalam membuat segala dasar dan panduan amalan hidup seharian.

Bila Tun Sheikh bertanya Adiputera cenderung kepada fahaman politik parti apa? Anak Tun Sheikh berkata, dari hujah-hujahnya jelas adalah berasaskan Islam tetapi kerana lingkungan dan kesesuaian dengan kondisi dan situasinya dia seolah-olah menunjukkan minatnya kepada perjuangan keadilan atau Parti Keadilan. Walau bagaimana pun Adiputera sangat menekankan soal bangsa Melayu. Dia menyayangi raja, ulamak-ulamak dan tokoh-tokoh pemimpin Melayu yang tegas anti kepada rasuah dan segala keburukan.

Tun Sheikh tanya lagi..Apa yang amat terkesan di lubuk hati anak Tun Sheikh ketika bertemu dan bersembang dengan Adiputera? Anak Tun Sheikh kata, dia terasa seolah-olah Adiputera berkata kepadanya supaya janganlah melihat Adiputera dengan mata kasar, nanti hanya gembira dan berasa pelik. Lihatlah Adiputera dengan matahati supaya tersingkap mesej anugerah Tuhan kepada bangsa Melayu melalui Adiputuera ini.

Akhir sekali, anak Tun Sheikh sendiri bertanya kepada Tun Sheikh.. bah kenapa ketika salam terasa sangat sayang dan bulu roma terangkat dan terasa macam ada karen dan macam terdengar di hati Adiputera berkata kitani Melayu sebangsa sekuturunan. Marilah kita sambungkan silaturahim kita dan mereka? Bangunkan umat!

Tun Sheikh terus berkata, selalunya jika begitu bererti dia sampai kepada titisan Rasulullah. Hanya zaman sekarang saja orang tidak mahu memperbesarkannya kerana takut difitnah riak. Kamu terasa begitu kerana meskipun kita Melayu totok tetapi kita ada sedikit titisan al Idros dan begitu juga semua raja-raja Melayu. Itulah sebabnya Adiputera hormat dan sayang kepada raja-raja Melayu. Jikalah orang Melayu ini mengenal diri dan sejarah keturunannya maka tidak mustahil 80% dari Melayu sampai kepada turunan Saidina Hussin atau Saidina Hassan atau setidak-tidaknya turunan dan titisan benih Nabi Ibrahim samada melalui cucuandanya Nabi Sulaiman atau dari isteri Himalayu atau Himalaya bernama Kertika... dan bangsa ini menurut hadis nabi akan bangkit di akhir zaman mengangkat panji-panji Islam , insyaallah . Wallahualam.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere