KEDAULATAN ADAT TABAL BERUBAH MENGIKUT KUASA

ANTARA ADAT KERIS DAN SENAPANG INGGERIS

Pada zaman dahulu, hukum hutan rimba sering digunapakai bagi membawa maksud mendapat keselesaan hidup kerana kekuatan fizikal. Peristilahan ini atau lebih tepat sebagai perbidalan dalam kebudayaan Melayu yang memberi gambaran kepada hidupan haiwan di hutan.Binatang atau sepisis yang besar, kuat dan ganas mudah menangkap binatang lain sebagai mangsa dan sumber makanan. Haiwan yang lemah menjadi korban. Apabila dikaji secara sainstifik, suatu konklusi ditemukan dimana keadaan itu sebenarnya adalah fitrah alam dan mempunyai peranan tertentu dalam pusingan dan keseimbangan hidupan haiwan mahupun tumbuhan bagi menstabilkan keadaan dunia secara semula jadi.

Apabila diimplimentasikan kepada manusia, perbidalan ini seolah-olah masih sesuai digunakan. Samada dari segi konotasi dan definisinya, ia masih relevan dan membawa maksud mendapat tempat dan pangkat kerana kuat, berani dan ganas atau keras. Hal ini sebenarnya berterusan hingga ke hari ini tetapi mengikut perkembangan dan proses-proses yang lebih bertamadun. Bertamadun bererti budaya adab dan kesopanan yang lebih halus dan mendapat sanjungan dan penerimaan majoriti.

Pada hari ini sesiapa yang mempunyai akal paling pintar dan berpelajaran tinggi maka pelbagai tawaran dan pilihan kearah menggapai kedudukan tinggi dan menikmati kesenangan hidup adalah terbuka luas. Seseorang yang bertubuh badan yang lemah atau tidak sihat, tidak berpelajaran tinggi akan menjadi mangsa atau hanya sebagai pekerja bawahan. Pada hari ini keadaan menjadi begitu kritis atau getir apabila lambakan individu yang berpelajaran tinggi daripada pelbagai bidang, terpaksa bertanding diantara satu sama lain untuk merebut sesuatu keistimewaan yang menjamin keselesaan dan kesenangan hidup.

Phenomena ini sebenarnya adalah terlahir daripada sifat nafsu yang melatah hasil didikan budaya sonsang yang mengutamakan citarasa menjadi ukuran kepuasan. Padahal kepuasan itu sendiri tidak bertepi. Seharusnya, apa yang perlu adalah didikan untuk perpaduan minda dari pelbagai bidang supaya dapat berbincang dan bekerjasama mencipta material dan keadaan agar bertambah sempurna dan dapat dinikmati semua.

Berbalik kepada perkembangan perbidalan di atas maka tergambarlah bagaimana seorang yang gagah pada zaman dahulu dapat menjadi ketua, ketua kumpulan, ketua kelompok, ketua masyarakat, ketua kampung dan kawasan, daerah, negeri dan raja. Tidak kira apa permulaan kerjayanya walau sebagai perompak, penebang pokok, lanun mahupun pemburu atau nelayan semuanya tercatat dalam rekod sejarah pernah menjadi raja. Dan raja itu adalah raja manusia di serata dunia malah juga di alam Melayu.

Masa terus beredar dan zaman terus berubah tetapi konotasi perbidalan tersebut tetap masih releven. Maka tergambarlah kita bagaimana kekuatan adat berkeris yang mengikut catatan sejarah berasa diri telah hebat dan sombong di kalahkan oleh senapang-senapang barat yang lebih sombong dan bongkak. Adat istiadat dilangkaui, maka orang yang menjadi raja adalah yang bukan berhak sebagai raja, menteri yang makan tersuap dan putera-putera raja berfikiran yahudi. Ini semua telah terjadi kerana ketika itu kuasa senapang adalah lebih canggih dari kuasa keris dan hukum rimba terus berlaku.

Pada zaman itu, kalau ditanya rakyat jelata mengenai idaman mereka, jawapan yang lazim ialah berkahwin dengan anak raja. Ini adalah kerana golongan istana mendapat keselesaan hidup yang paling ideal. Mudah, meriah dan mampu berjalan mendada walaupun tanpa sedar mulut terpaksa bergantung kepada penjajah untuk disuap. Penjajah pula sangat faham, apabila perut buncit kekenyangan, nafsu berahi akan bertambah, nafsu tinggi telah melepaskan kunci khazanah negara kepada penjajah yang kuat dan kelihatan hebat dengan senapang-senapang canggih.

Sehubungan dengan itu, jika ada diri individu yang menuntut tahta atau hak warisan keluarga, adalah wajar diperiksa dengan pelbagai ingatan. Kelayakan tidak semestinya mengikut adat kerana adat keris sudah lama dipersendakan oleh kecanggihan senapang Inggeris. Di zaman langit terbuka ini telah terbukti zuriat keturunan yang gagah, bijak dan hebat juga diwarisi dari benih kaum perempuan. Manakala prinsip demokrasi seringkali tercemar dengan isu rasuah. Jadi apa yang boleh dilakukan adalah dengan menilai kesemua hajat golongan dan tokoh mestilah bersih daripada kefasikan dan maksiat berdasarkan syariat Islam.

Oleh Tun Sheikh
Berikutan banyaknya timbul isu tuntutan hak terhadap Istana Kelantan, Perak, Kedah, Pahang, Selangor, Johor dan Negeri Sembilan.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere