MALAYSIA BERTUAH KEPADA PENDATANG?

MALAYSIA BERTUAH KEPADA PENDATANG
Mereka Nampak Duit dan Rezki Yang Bertaburan

Pada tahun 1977, Tun Sheikh sangat benci kepada kaum pendatang terutamanya yang datang dari Indonesia. Ini adalah kerana seorang pemuda di kampong Tun Sheikh ditikam penceroboh rumahnya di malam hari ketika beliau mengejar pencuri itu. Seorang rakan pencuri iaitu seorang pemuda Indonesia dari Pulau Jawa berjaya ditangkap tetapi orang yang menikam Md Salleh terlepas lari dalam kegelapan malam.Enam bulan Md Salleh terlantar di Hospital Muar, Lukanya hanya seinci sipi di pinggir jantung. Pada masa kejadian Tun Sheikh masih seorang belia remaja dan sangat taksub kepada UMNO. Penduduk kampong mengadu kepada ketua kampong dan ketua UMNO,meminta supaya kedatangan pendatang asing ini disekat. Apa yang memeranjatkan apabila sebulan kemudian penduduk kampong mendapat jawapan dari kepimpinan tertinggi UMNO Johor yang mengatakan bahawa pendatang asing terutama dari Indonesia memang digalakkan kedatangan mereka kerana kita kukurangan buruh kasar di sektor pembinaan berikutan anak-anak muda tempatan tidak berminat menjadi buruh binaan. Disamping itu pola kelahiran Melayu juga telah merosot.

Di awal 1980-an Tun Sheikh pergi melanjutkan pelajaran di Jakarta dan berhadapan dengan masalah sosio budaya kerana apa yang Tun Sheikh sangka terhadap kemiskinan Indonesia tidak begitu kelihatan di Kota Metropolitannya itu. Mereka kelihatan begitu kaya dan jurang kemiskinan adalah begitu jauh sehingga Tun Sheikh tidak berpeluang langsung mendekati keluarga marhean di Jakarta. Walau bagaimana pun pandangan masyarakat peratengahan mereka sangat suka dan memuji-muji pembangunan ekonomi Malaysia dan menggalak pemuda kampong mereka berhijrah ke Malaysia mencari pencarian hidup daripada datang ke Jakarta yang tidak menjanjikan kesenangan hidup dalam waktu yang singkat.

Ketika di Jakarta, Tun Sheikh mendapat berita dari Kedutaan Malaysia di sana dan juga berita dari sahabat-sabahat handai di tanahair mencerita kedatangan berbondong-bondong pekerja buruh asing dari Indonesia. Ada yang datang mengikut saluran undang-undang tetapi kebanyakannya datang secara haram. Pada mulanya kaum lelaki dan kemudian kaum wanita yang juga bekerja sebagai buruh binaan. Hanya pada tahun 1986 kaum wanita mula menumpukan pekerjaan sebagai pembantu rumah.

Pada tahun 1984 dan 1985 ketika tiap kali musim percutian semester universiti, Tun Sheikh berkesempatan mengikut teman sekuliah pulang ke kampong mereka di Jawa Barat, Jawa Tengah dan Jawa Timur. Tun Sheikh dilayan dengan begitu baik dan mereka sangat berbangga menerima Tun Sheikh, seorang pemuda Malaysia menjadi tetamu mereka. Diantara tempat dan kampong yang masih Tun Sheikh ingat bermalam dan menghabiskan cuti beberapa hari di sana ialah seperti Grogol, Bandung, Tengkerang di Jawa Barat. Kuningan, Majerkerto, Magelang, Surabaya, Solo, Cilacap di Jawa Tengah dan Gerisik, Tasik Malaya dan banyak lagi di Jawa Timur.

Apa yang ingin Tun Sheikh rakamkan di sini ialah pemandangan kampong mereka yang kelihatan begitu tenang dan masih mengamalkan budaya yang begitu harmoni. Jarak rumah dengan rumah yang lain tidak begitu jauh kerana penduduknya padat tetapi boleh dikatakan kebersihan halaman rumah amat dijaga atau diutamakan meskipun masih banyak rumah-rumah mereka terbuat daripada dinding buluh yang dianyam cantik. Uniknya bumbung rumah mereka beratap genting walaupun sesetengah lantai rumah masih tidak diturap dengan simen lepa.

Apa yang membanggakan Tun Sheikh adalah setiap kali bertanya ke atas beberapa buah rumah yang tersergam sedang dalam pembinaan di kampong berkenaan dinyatakan bahawa anak lelaki atau ketua keluarga rumah berkaitan sedang bekerja di Malaysia. Wang yang dikirimkan dibelanja mendirikan rumah yang agak cantik dan selesa berbanding dengan rumah-rumah lama penduduk di situ.

Pada tahun 1986 Tun Sheikh balik meninggalkan Jakarta memulakan hidup Tun Sheikh sendiri di tanah air tercinta. Sepanjang 10 tahun hingga tahun 1996 Tun Sheikh mendapat perkhidmatan seramai 8 orang pembantu rumah dengan pelbagai ragam untuk keluarga Tun Sheikh. Setelah memiliki seramai 5 orang anak, tiada pembantu rumah Indonesia yang mahu bekerja kerana ketika itu pedatang wanita lebih cenderung bekerja di kilang, restoren dan kompleks-kompleks membeli belah serta bekerja dengan syarikat-syarikat pencuci bangunan kerana mendapat upah yang lebih lumayan, kerja lebih ringan dan lebih bebas dari segi sosial mereka.

Pernah Tun Sheikh mengunjung ke Indonesia pada tahun 1998 bertamu di rumah bekas pembantu rumah Tun Sheikh dan mendapati rumah miliknya di desa yang baru dibinanya adalah lebih besar dan selesa dari rumah Tun Sheikh sendiri hasil dari tabungan wang bekerja di Malaysia.Apabila ditanya bagaimana beliau dapat menabung begitu banyak, Tun Sheikh diberitahu bahawa pekerjaan yang paling banyak dapat menabung duit ialah kerja pembantu rumah walau penat dan sibuk. Jika gaji RM450 sebulan, mereka boleh menabung dan mengirim RM400. Dan jika bekerja sebagai pembantu restoren atau kedai makan yang bergaji RM500 – RM700 mereka boleh menabung sebanyak RM450 atau RM650 bersih setiap bulan kerana perbelanjaan makan dan sewa rumah ditanggung majikan. Selebihnya diberitahu bahawa barangan pembinaan rumah masih murah di desa-desa dan dengan wang dari Malaysia yang agak besar juga nilainya maka dapatlah mereka menaikkan taraf hidup mereka.

Itu sedikit mengenai kejayaan pekerja wanita Indonesia dan bagi kaum lelaki yang bekerja sebagai buruh binaan, jika pandai berjimat adalah lebih lumayan lagi. Apabila ia menjadi isu politik maka datang pula berbondong-bondong pekerja dari Bangladesh beriras India, Kempuchea dan Nepal beriras Cina. Ketika ini perkhidmatan mereka telah mencapai ditahap bahaya kerana pergantungan kepada mereka amat dirasai sebab kedatangan mereka tidak mengikut perancangan yang teliti sehingga boleh mengancam keselamatan negara lebih-lebih lagi terhadap ekonomi yang akan lumpuh jika mereka meninggalkan negara ini. Sektor pembangunan negara dan perkhidmatan sokongan harta modal manusia akan lumpuh jika mereka pulang semuanya. Dan yang amat merisaukan, aliran ekonomi negara juga akan berterusan lembab kerana mereka menghantar wang ke tanahair mereka dan tidak dibelanjakan semuanya disini.

Tun Sheikh terilham menulis ini apabila terasa tercabar dengan kenyataan seorang pengusaha yang berasal dari Pakistan menjadi kaya di sini dan telah menjadi warganegara kerana melihat sungguh banyak wang dan rezki yang bertaburan menunggu dikutip oleh mereka yang mempunyai penglihatan dan wawasan. Memandangkan Tun Sheikh telah berusia lewat petang maka harapan Tun Sheikh, cabaran ini disambut oleh anak-anak muda kita.

Siapakah orang Pakistan itu? Cukup Tun Sheikh menjelaskan bidang yang diceburinya iaitu pada mulanya beliau hanya membeli secara kecil-kecilan dengan harga yang murah terhadap hasil lukisan anak Melayu tempatan. Tetapi oleh kerana mata dan akalnya berupaya menilai mutu dan nilai masa depan lukisan yang bertaraf dunia, beliau berjaya menjual dan melibatkan diri dalam bisnes itu sehingga berjaya mangaut keuntungan beratus kali ganda. Dapatkah anda bayangkan jika sebuah lukisan yang dibelinya dari seorang pemuda Melayu anak tempatan yang tiada siapa mengetahui taraf dan mutu yang tinggi ada padanya kecuali sipendatang Pakistan ini dengan hanya beberapa ratus ringgit, dijualnya dengan harga ratusan ribu ringgit di pesada dunia? Bayangkanlah usahanya ini dan ini bukanlah mimpi.

Inginkah anda bertemu beliau untuk mengetahui rahsia kejayaan beliau dengan lebih terperinci dan lanjut sebagai iktibar dan teladan? Datanglah ke pameran lukisan koleksi beliau yang sedang diadakan di Arkib Negara Malaysia bertempat di Galeria Sri Perdana Jalan Damansara Kuala Lumpur . Pameran koleksi beliau telah dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia YAB Tan Sri Muhyuddin Yassin pada 3 Julai dan pameran berterusan sehingga 30 September 2010.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere