WARIS ENGKU MD YASIN JMF JEJAKI KETURUNAN

WARIS ENGKU MD YASIN JMF JEJAKI KETURUNAN

Di minggu pertama bulan Mei 2010, Tun Sheikh diperkenalkan oleh anak saudara pupu Engku Azuan bin Engku Zaedin kepada sahabat wanitanya yang mengaku berketurunan kerabat diraja Kedah yang telah dipinggirkan. Namun mereka masih ada pengaruh di negeri Melayu Siam Selatan. Tun Sheikh tertarik dengan ceritanya yang memiliki salasilah dan sampai darah keturunannya kepada Raja Iskandar Zulkarnain. Sehubungan bukti dakwaan dan salasilah ini beliau telah diiktiraf oleh Majlis Diraja Sepanyol yang mewarisi darah keturunan Iskandar Zulkanain di benua Eropah dan melantik beliau sebagai wakil kerabat dan keturunan Raja Iskandar Zulkarnain bagi zon Asia Tenggara dengan gelaran Her Excellency Princess Romona. Biodata beliau boleh didapati di Face Book.

Hal ini membibitkan ilham Tun Sheikh dimana mengikut Buku Sejarah Melayu yang dianggap legenda dan mitos bahawa raja-raja Melayu mempunyai darah keturunan Iskandar Zulkarnain maka hal ini ternyata boleh dinyatakan kebenarannya bahawa ia bukan mitos lagi dengan adanya salasilah dan pengiktirafan Her Excellency Princess Romona dari Kedah ini oleh Majlis Diraja Sepanyol.

Bertambah menarik apabila Tun Sheikh mengesan terdapat sebuah marga keluarga diraja Kedah yang besar mendakwa datuk nenek moyang mereka beragama Islam dan menyibarkan agama tersebut di Kedah sejak abad ke 8 lagi. Hal ini juga mengingatkan pertemuan Tun Sheikh dengan Dato’ Adi Taha, bekas Ketua Pengarah Muzium Negara pada tahun lepas yang mengatakan beliau sedang sibuk membuat kajian secara sukarela menjejak bahan bukti sejarah kedatangan Islam di Kedah. Apabila terbukti kesahihannya nanti, sejarah perlu diubah bahawa Kedah telah Islam mendahului Melaka (1400) dan mungkin Pasai atau Samudera (1200).

Pertemuan dengan Engku Romona juga telah mengingatkan Tun Sheikh terhadap permintaan pertolongan dari waris Engku Md Yasin JMF yang telah terpinggir gara-gara politik Inggeris dan Sultan Johor terhadap keluarga mereka. Mereka meminta bantuan untuk mengesan waris ketika Tun Sheikh membuat kajian lapangan mengenai sejarah Biografi Tan Sri Mahyuddin Yassin, Dato’ Wan Idris Wan Ibrahim dan Sejarah Bakri Muar.

Fakta-fakta yang mereka bekalkan ialah Md Yasin JMF sebenarnya mempunyai darah raja. Sebelah bapa dari Kesultanan Ceribon dan sebelah nenek iaitu Tun Zainab/Tun Hawa ialah puteri Engku Mansor bin Bendahara Tun Ali Pahang. Bonda Md Yasin ialah Cik Zaimiah, puteri Tuanku Khadijah bte Tuanku Muda Chik, Tuanku Ampuan Negeri Sembilan bersuamikan Panglima Salleh @ Abdllah Teoko. Cik Zaimiah bergelar Cik Puan Puteri Istana Seri Menanti (diuar-uarkan sebagai anak angkat istana kerana bapanya dari orang kebanyakan). Beliau dijodohkan dengan Tengku Zakaria dari Mabau.

Engku Md Yasin bin Engku Long bin Engku Md Noh bin Tengku Muhamad bin Tengku Ibrahim bin Tengku Ismail (maklumat sebelah Melayu Johor kerana Ceribon tidak bergelar tengku, didapati dari keturunan Jawa Sunan Ampel dengan keturunan orang kaya Muar mengatakan keturunan Md Yasin JMF ialah dari Sunan Gunung Jati Ceribon Sharif Hidayatullah al Idros) lahir 1900 di Muar dan telah diculik oleh Sultan Ibrahim Johor pada tahun 1913. Beliau menjadi Askar Tuanku (JMF). Pada thun 1918 berkahwin dengan Cik Kalsom Mingan dari kerabat Orang Kaya Muar (Hj Yusuf). Mendapat seorang anak lelaki Engku Atan dan berzuriat. Sekitar penghujong 1920-an berkahwin dengan Engku/Wan Zainab binti Tengku Abdullah dari kerabat di raja Kedah.Dikurniakan dengan 6 anak lelaki iaitu Engku Ahmad (berzuriat), Engku Abdullah (berzuriat), Engku Yusuf (meninggal berusia 14 tahun), Engku Yahya menjejaki bondanya di Kedah ketika berusia 16 tahun dan putus khabar berita, Engku Zakaria ditangkap Jepun menjadi buruh pembinaan keretapi Siam tetapi pernah ada berita beliau pulang ke pangkuan bondanya di Kedah dan Engku Talib (berzuriat).

Sepemergian bondanya, ayahandanya Engku Long bernikah lagi dengan Engku/Wan Mandak binti Engku Taib bin Engku/Tun Hassan bin Engku/Tun Mansor bin Bendahara Tun Ali Pahang dan dikurniakan hanya seorang anak perempuan bernama Engku Juriah adik kepada Engku Md Yasin JMF berlainan ibu. Pada tahun 1947 Engku Md Yasin JMF berkahwin dengan Cik Maimunah bt Nasir atau bte Fatimah Lebam bt Engku Ali dari kerabat diraja Tengkera Melaka. Engku Md Yasin dikurniakan 5 putra puteri iaitu Engku Hasnah dan adik-adiknya. Boleh dirujuk di www/Geni.com. Beliau meninggal di rumahnya di Bakri Batu 2 Muar pada 22 Februari 1979.

Pekerjaan Engku Md Yasin JMF ialah Askar Tuanku (JMF) 1913-1923/24, Pemimpin Kumpulan Rimau Muar 1924-1948, Pegawai Keselamatan Kelab Hospital Muar 1947-1960 dan pesara.Moyangnya Engku Muhamad (Lebai) ialah ketua saudagar raja dan perahu dari Pulau Jawa (Ceribon) 1820-1879, berdagang tepung sagu rumbia(cap kunci), ikan kering/asin, garam dan lain-lain dan memiliki beberapa jong/perahu besar. Beliau berkongsi dengan seorang saudagar arab di Muar, Sheikh Ibrahim. Datuk Engku Md Yasin JMF, Engku Md Noh menetap dan berdagang sagu rumbia cap kunci ayahandanya di Muar 1868-1922. Beliau pernah mengikut ayahandanya belayar sebagai saudagar raja. Di Muar, beliau telah meneroka dan membuka Bakri pada tahun 1868-71. Membuka dan meneroka Sg Raya 1879 dan menjadi naib penghulu di situ hingga 1895. Menulis Syair (Syair Orang Jawi) 1903.

Engku Md Noh dan anaknya Engku Long ketika berdagang dan menjadi naib penghulu tidak bertauliah telah tinggal di rumah mereka iaitu sebuah rumah bungalow besar separuh batu dan separuh papan yang dijadikan sebagai kedai, pejabat, gudang dan juga tempat tinggal/penginapan pekerja dan penumpang jong. Rumah ini dipagari tembok batu dan berpintu gerbang dan di atasnya ditaruh kunci, lambang cap niaga tepung sagu rumbia yang diniagakan. Rumah kedai ini terletak di pertemuan Jalan Arab dan Jalan Bakri (kini pam minyak- 2010) , 300 meter dari Kuala Bentayan yang merupakan Bandar Muar (lama) sebelum Bandar Maharani dibuka pada tahun 1884.Di bumbung rumah ini juga diletakkan lambang atau ukiran kunci. Sebuah kedai emas mereka terletak di Bandar Muar Lama (berhadapan pasar sekarang) telah dirobohkan pada tahun 1950 oleh Majlis Bandaran.

Nama lain Engku Md Yasin ialah Md Yasin Askar Tuanku, Md Yasin JMF, Engku Long Bakri, Engku Yasin, Long Yasin, Yasin Spital, Md Sakai, Md Baran, Md Iblis, Pak Unggal. Kang Long, Raja Beliad, Raja Wau dan Raja/guru Rimau. Nama atau gelaran popularnya ialah Md Yasin Askar Tuanku dan Md Yasin JMF.

Dari maklumat sejarah lisan, keluarga ini (Hj Muhamad) telah membekal senjata keris pedang dan tombak dari Jawa dan 30 kati emas ketika Perang Jementah untuk Penghulu Kesang atau Tengku Alam tetapi berjaya dirampas oleh askar dari Kapal Pulai Temenggong Johor. Anaknya Hj Md Noh pula telah membantu bapa mertuanya Tun Mansor dengan membekal senjata dan pengikut (orang-orang Jawa) serta 30 kati emas wang belanja tetapi pemberontakan Pahang tidak jadi kerana campur tangan Inggeris dan Maharaja Johor di Muar dan di Singapura.Senjata dan emas belanja diserahkan kepada Engku Mansor manakala orang-orang Jawa pulang ke rumah meneruskan kerja kampong seperti biasa. Kerana inilah, keluarga Hj Md Noh telah ditekan dan dinafikan hak dan tiada sebarang rekod tercatat mengikut strategi dan nasihat Inggeris dan ini sezaman dan serupa seperti peranan Inggeris terhadap kesultanan Kedah yang disingkir.

Sesiapa yang mempunyai maklumat atau hubungan dengan beliau (Engku Md Yasin JMF) atau mengetahui cerita rahsia keluarga seperti kegiatan beliau dalam kongsi gelap Melayu naungan sultan dan berita-berita kerabat beliau yang terputus seperti kerabat diraja Kedah, Negeri Sembilan, Pahang dan kesultanan Ceribon silalah hubungi Tun Sheikh atau warisnya di e-mel tunsheikh@hotmail.com, engkurashid@yahoo.com atau abangengku@gmail.com.

Ihsan dan ikhlas oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

1 comments:

Tunku Marinah said...

Ada maklumat yg tidak betul dalam blog ini terutamanya berkenaan ibu Md Yasin. Ibunya bukan Che Zamiah dari Sri Menanti. Sila buat pembetulan.

Post a Comment

 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere