Pak Uteh dan Mak Uteh Malu Perkenal Menantu

Pak Uteh dan Mak Uteh Malu Perkenal Menantu

Di musim Raya Aidil Fitri lepas Tun Sheikh sekeluarga sibuk memenuhi undangan majlis pernikahan atau kenduri kahwin saudara dekat mahupun saudara jauh dan keluarga sahabat handai. Bermula dari selatan Johor iaitu pada hari raya ketiga hingga ke Kedah pada pertengahan Syawal dan ke Perak dan Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan di penghujung Syawal. Ada yang terpaksa Tun Sheikh tinggalkan kerana tidak sempat atau terkena pada hari dan tarikh yang sama.

Di Perak, Tun Sheikh telah singgah meraikan majlis kenduri keluarga pupu dan telah bertemu sanak saudara yang datang ke sana. Bapa pengantin menceritakan bahawa adiknya sudah setahun lebih bermenantu tetapi tidak memperkenalkan menantu barunya itu. Sebelum itu ahli keluarga telah mendapat berita bahawa isteri adiknya itu atau Utih telah menuntut cerai daripada Pak Utih. Ketika majlis perkahwinan di Perak itu Mak Utih telah hadir dengan suami baru dan begitu juga Pak Utih dengan isteri barunya. Masing-masing menunjukkan sporting dan persefahaman dengan gaya tersendiri. Mereka telah memperkenalkan pasangan masing-masing kepada sanak-saudara dan juga bermesra diantara mereka sendiri.

Suami baru Mak Utih berusia 60 tahun iaitu 3 tahun tua dari Mak Utih. Beliau kelihatan begitu segak dan masih tegap. Pak Utih pula telah memperkenalkan isteri barunya yang berusia 38 tahun yang cantiknya lebih kurang seperti Mak Utih juga. Tetapi apabila ditanya berkenaan menantu mereka, masing-masing tidak menjawab dan coba mengalihkan perbualan.

Semasa mereka sedang berhadapan isu perceraian, anak perempuan mereka telah putus tunang kerana keluarga sebelah lelaki tidak mahu anak mereka hidup terumbang ambing dengan keluarga yang ada sejarah perceraian. Anak Pak Utih seorang guru perempuan berijazah memiliki wajah yang cantik seperti Mak Utih. Ketika anak gadisnya sedang kecewa, Mak Utih telah membawanya berubat secara tradisional bagi mengembalikan semangat dan menghilangkan kemurungan. Tidak disangka pengamal perubatan tradisional itu ialah seorang pemuda yang telah berusia 40 tahun yang masih bujang. Daripada beberapa pertemuan beliau telah jatuh hati kepada El yang sedang dirawatnya. Mak Utih mendapati beliau cocok dengan anak gadisnya kerana Bakar mempunyai tampang yang kacak kerana berdarah campur Melayu-Arab. Kedudukan social dan kewangan atau perusahaannya juga telah stabil. Mak Utih mendapat maklumat bahawa Bakar lambat untuk berumah tangga kerana menjaga ibunya dan setiap kali Bakar atau ibunya perkenalkan calon isteri ada sahaja yang tidak berkenan di hati masing-masing. Apabila memperkenalkan El, ibunya terus bersetuju dan sangat gembira. Mereka pun telah mengadakan majlis perkahwinan di sebuah hotel terkenal di ibu kota.

Apa yang berlaku ialah, Mak Uteh telah mengenepikan keluarga Pak Utih ketika memperkenalkan bakal suami El. Setelah bernikah, abang Pak Utih iaitu Pak Long sangat terkejut kerana mengenali Bakar selaku bekas pekerjanya yang pemalas dan suka berpoya-poya. Bakar sering menunjuk-nunjuk gadis-gadis di pejabat tempat beliau bekerja terhadap keberadaan keluarganya dan juga sering membawa teman perempuan yang berlainan ke pejabat. Pendeknya Bakar ialah seorang pemuda yang tidak bertanggongjawab dan telah menggunakan kekacakannya memperdaya gadis yang tergila-gila kepadanya. Bakar memang tinggal bersama ibunya kerana bapanya beristeri empat tetapi kelewatan Bakar mendirikan rumah tangga atau bertemu jodoh bukanlah kerana factor ibunya tetapi kerana perangainya diketahui keluarga perempuan dan menolak pinangan atau mendapat halangan daripada keluarga gadis yang hendak diperisterikan.

Abang Bakar pula berkerja di bawah Pak Itam iaitu adik kepada Pak Ngah yang mengadakan majlis kenduri kahwin di Perak. Pak Itam tidak suka kepada Bakar kerana abang Bakar ialah seorang pekerjanya yang tidak bersopan dan bertanggongjawab. Bakar dan abangnya kini telah berhenti dari bekerja dengan Badan Berkanun. Mereka mempunyai perangai yang lebih kurang serupa dan suka menunjuk-nunjuk seolah-olah dari keluarga yang berada pada hal tidak seberapa. Bapa mereka hanya seorang ketua kampong dan pengamal perubatan tradisional. Kelebihannya yang sering diperkatakan ialah kerana dekat dengan ramai pemimpin UMNO. Kini Bakar mewarisinya. Ada desas desus mengatakan Bakar telah menjampi Ela untuk dirinya sendiri ketika Ela berubat dengannya.

Di penghujung majlis ketika Tun Sheikh sedang bersiap untuk pulang, barulah Ela suami isteri sampai. Tun Sheikh secara firasat terasa Bakar tidak selesa berkenalan dengan Tun Sheikh. Dia menolak permintaan bapa mertuanya supaya makan sehidang dengan Tun Sheikh tetapi terpaksa. Dari perbualan, Tun Sheikh mengetahui bahawa amalan perubatannya adalah dapatan dari saka dan ditambah dengan sedikit mempelajarinya atau menuntut di Indonesia. Firasat Tun Sheikh, aura pengamalan Bakar ialah dengan bantuan dampingan atau bantuan makhluk halus bukan makrifat kepada Allah. Tun Sheikh dapat mengesannya kerana dia seolah-olah kepanasan dan tidak suka bercerita mengenai ketuhanan meskipun mengaku mengamalkan perubatan Islam. Apa yang menarik mengenai Bakar ialah pengakuannya yang telah bertaubat dengan perangai muda-muda dahulu setelah menceburkan diri dalam perubatan tradisional. Tun Sheikh gembira dengan ketelusannya itu tetapi muskil dengan keyakinannya terhadap rawatan tradisional yang didakwa mengikut syariat Islam.

Akhirnya sukalah Tun Sheikh mengingatkan dan menasihatkan anak-anak muda bahawa memang terdapat sebuah hadis yang bermaksud bahawa kita akan berjumpa dengan orang-orang yang biasa kita kenal di dunia ketika di akhirat nanti. Bayangkan keadaan akhirat yang begitu luas dan besar tetapi orang yang kita jumpai ialah orang yang telah biasa kita kenal di dunia. Di dunia yang kecil ini lebih-lebih lagi kerana melihatkan keadaan Bakar bahawa dia tidak dapat lari atau merahsiakan perangai nakalnya ketika muda sampai seolah-olah dihukum Tuhan kerana terpaksa menanggung perasaan malu atau tidak selesa ketika bertemu dengan orang yang dikenal ketika berperangai buruk. Oleh sebab itu kita hendaklah memastikan kita sentiasa bersopan santun dan berakhlak mulia kerana hari ini akan menjadi imej pada diri kita di masa hadapan. Satu perkara lagi yang mungkin anda tidak peka ialah apabila kita berkelakuan buruk atau mengamalkan sesuatu amalan yang bercanggah dengan syariat Islam, maka kita akan terasa tidak begitu selesa dan senang apabila bergaul atau berdekatan dengan orang yang alim atau para pendakwah yang ikhlas kepada Allah. Rahsianya ialah roh yang kotor memang telah ditetapkan oleh Tuhan akan berasa panas dan berusaha menjauhkan diri daripada roh yang bercahaya.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere