DIA BENTENG ISLAM MELAYU MODEN MALAYSIA


DIA BENTENG ISLAM MELAYU MODEN MALAYSIA

Masa muda-muda dulu dia dituduh sebagai Wahabi. Sesiapa yang bersetuju atau cuba dekat dengan dia,  dituduh telah termakan hasutan dan terpengaruh dengan ajaran sesat. Ada juga yang kata dia Syiah. Dia juga dituduh sebagai Golongan Kaum Muda dan mesti ditolak serta diharamkan. Mereka dianggap terlalu ekstrim dan darah muda mereka boleh menyebabkan Negara huru-hara. Namun ahli kumpulan malah mereka yang berminat terhadap perjuangan Angkatan Muda atau Kaum Muda sedar, mereka terpaksa melembutkan sedikit teknik dakwah dari provakasi membebaskan minda dari menerima dan menyanjung  penjajah. Ilmu yang tinggi mendorong kebernasan mereka berfikir dan bertoleransi.

  Masyarakat Melayu menganggap penjajah  tidak bahaya kerana tidak menggugat kehidupan mahupun hidup beribadat dalam agama. Orang Melayu tidak nampak keperluan berubah kerana fahaman dan falsafah,  “Agama lain dan hidup atau adat  dunia lain” memang telah lama sebati dan tidak perlu disatukan. Mereka tidak nampak  diperbodohkan oleh sikafir atau penjajah kerana segala arahan, peraturan dan undang-undang adalah atas nama raja atau sultan. Sultan pula adalah penaung tertinggi agama.

Segala kehendak dan arahan penjajah melalui sultan dianggap sebagai titah Sultan dan itulah daulat Sultan meskipun hasil dan faedah besar dinikmati oleh penjajah. Angkatan Kaum Muda  terus berdakwah untuk paradigma minda masyarakat Islam Tanah Melayu dan Nusantara supaya bersemangat memperjuangkan kebebasan diri bagi menentukan cara hidup beragama mengikut acuan AlQuran dan Sunnah. Sekali-kali bukan undang-undang dan peraturan yang ditetapkan oleh penjajah menerusi kedaulatan raja-raja. Mereka tahu bahawa budaya Melayu ketika itu malah sampai ke hari ini masih terkongkong dengan kuasa pemerintah dan tidak berani membebaskan minda untuk mengamalkan hidup Islam mengikut panduan AlQuran dan Sunnah.

 Otak Melayu majoritinya sehingga ke hari ini masih feudal. Angkatan Kaum Muda faham bahawa budaya Melayu telah sekian lama  begitu  serasi dan membudayakan cara hidup yang memisahkan soal ibadah dan amalan akhirat dengan penghidupan duniawi. Mereka telah mengubah haluan dan cara berdakwah yang dibawa dari Timur Tengah dengan menceburkan diri dalam bidang penulisan dan penerbitan dan telah mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan. Perjuangan utama mereka ialah menerapkan kefahaman bahawa hidup ini mestilah dengan budaya agama sebagaimana petunjuk Quran dan Hadis dalam segala hal. Tiada pemisahan terutamanya dalam soal penghidupan seharian dengan amalan akhirat.

 Pada tahun 1930-an mereka telah berjaya menanam benih pemikiran kritis berasaskan fakta dan maklumat berita dari serata dunia. Mereka berjaya mengupas dan mengolah maklumat dan berita yang diterima bersesuaian dengan bimbingan dan kehendak agama serta kesesuaian zaman. Mereka secara lansung telah melibatkan diri dalam perkembangan, pemikiran dan pergerakan politik. Bapa atau pelopor Angkatan Kaum Muda di dunia Melayu ialah Sheikh Tahir Jalalludin. Bekalan ilmu dari Mesir dan dari negeri-negeri Timur Tengah lain dibawa dan disebarkannya di Sumatera, Jawa, Singapura, Johor, Negeri Sembilan, Selangor, Perak dan P. Pinang. Beliau sudah lama pergi dan begitu juga tokoh-tokoh sefahaman beliau seperti Sheikh Al Hadi. Anaknya Sheikh Hamdan Sheikh Tahir juga sempat mencipta nama dan juga telah meninggalkan kita. Namun kefahaman dan perjuangan mereka masih wujud dan berterusan.

 Kini meskipun  Tuan Guru Nik Aziz tidak lagi menjadi ikon Kaum Muda mahupun Wahabi tetapi penerapan nilai tasauf, kewarakan dan ketawadhukan beliau sabagai hamba kepada Allah yang diamal dan dibudayakannya dalam kehidupannya sebagai cara hidup Islam melayakkan beliau dinobat sebagai ‘Benteng Islam Melayu Moden’. Gantinama Dia sebagaimana tersebut di atas adalah di maksudkan kepada dirinya. Itulah Nik Aziz bin Nik Mat yang pada suatu ketika dulu pernah mengharungi pelbagai fitnah, dugaan dan pancaroba sama ada pemikiran Islam mahupun  cara beliau beramal membudayakan hidup sehariannya. Ternyata beliau di selamatkan oleh Allah sehingga kelihatan seolah-olah seperti kebal daripada serangan musuh yang munafik, fasik mahupun sikafir.

 Beliau tidak meninggi diri tetapi terus menunjukkan teladan dan kepimpinan Islam yang berpandukan Quran dan Hadis sehingga musuh-musuhnya terkedu dan ada yang kecewa dan membunuh diri sendiri. Tuan Guru Nik Aziz sebenarnya adalah seorang ilmuan agama. Beliau juga adalah seorang ilmuan duniawi. Beliau adalah seorang ulamak yang hormat dan mengamalkan ilmunya. Berkahnya terpapar dari kekuhannya yang tetap berpegang kepada tali Allah dalam segala hujah dan pandangan. Lidahnya masin dan ciri-ciri ulamak mewarsi nabi sebagaimana petunjuk Quran dan Hadis ada pada dirinya.

Maka sungguh jahatlah sesiapa sahaja yang mengaku Islam termasuk simunafik, sifasik dan sikafir yang bersungguh-sungguh berusaha meruntuhkan benteng agama yang diteladaninya. Biar Allah menentukan takdirNYA dan percayalah bahawa selagi tubuh  TGNA masih berhayat walau hanya di perbaringkan, aura, naunsa dan ambion pada dirinya masih berupaya berperanan sebagai Benteng Islam Orang Melayu Moden Malaysia pada hari ini Insyaallah!!!

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Tabung Haji Kelana Jaya 10.10.2012

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Ajaran Hidup
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere